Əjdər müəllim Mehdi Mehdizadə irsini
mükəmməl bilirdi. Bu da təsadüfi deyildi. Uzun illər yaxın əməkdaşlıq
şəraitində fəaliyyət göstərmələri, Mehdi müəllimin ümumiyyətlə, novator
fikirlərə açıq olması, istedadlı tədqiqatçılara, tədqiqatlara yol açması,
onları dəyərləndirməsi Əjdər müəllimlə də aralarında səmimi münasibətin
yaranmasına səbəb olmuşdu. Əjdər müəllim Mehdizadə haqqında bir neçə dəfə
məqalə ilə çıxış etmişdi. Əvvəllərdə də qeyd etdiyimiz kimi, Mehdi müəllim özü
də bunu arzulamışdı. O, bu məqalələrdə Mehdi müəllimin elmi-nəzəri, təcrübi
araşdırmalarını təhlil etmiş, həmçinin onun doğulub böyüdüyü kənd mühitindən də
bəhs etmişdi. Mehdi müəllimin doğulub böyüdüyü, ilk təhsil aldığı kənd mühiti
haqqında mənbələrdə yanlış məlumat verildiyi üçün Əjdər də yazılarının birində
sonra aradan qaldıracağı fakt yanlışlığına yol vermişdi. Bunu da Əjdərə Mehdi
müəllim deyil, qardaşı Zəkəriyyə Mehdizadə
söyləmişdi: - Mehdi Mehdizadə haqqında yazdığınız məqaləni oxudum. Alimin elmi irsinin meydana qoyulması baxımından çox dəyərli məqalədir. Amma orada bir səhvə yol verilib. Mehdi müəllimin doğulduğu Cəbray;l rayonunun Daşkəsən kəndini geridə qalmış kənd kimi xarakterizə edirsiz. Əslində isə belə olmayıb. Mehdi müəllimin doğulduğu Daşkəsən kəndində o zaman dəmir filizi çıxarılırdı. Sənaye istehsalı, şaxtalar var idi. Kənddə rus dilli məktəb fəaliyyət göstərirdi. Dünyada gedən proseslərdən baş çıxaran adamlar, Şərq mədəniyyətini, elmini bilənlər çox idi. Atamız dünyəvi elmləri, Şərqi, Quranı mükəmməl bilirdi. Çox yaxşı olardı ki, bunları gələcək yazılarınızda nəzərə alasınız. Əjdər cavab verir ki, məqaləni yazarkən mənbələrə istinad edib. - Sən o yazılanlara, mənbələrə inanma, Zəkəriyyə müəllim söyləmişdi. Əjdər bir müddət sonra Mehdi müəllim haqqında yazdığı sonrakı məqalələrdə həmin səhvi düzəltmişdi. Mehdizadənin doğulduğu kənd mühitini mükəmməl öyrənəndən sonra aydınlaşdırmışdı ki o, həqiqətən ziyalı mühiti olan bir kənddə dünyaya göz açıb. Mehdi müəllim təlim rus dilində olan məktəbdə oxuyub. 1918-ci ildən sonra təhsilini Azərbaycan dilində davam etdirib. Mehdi müəllim sovet dövrünün naziri, alimi səviyyəsinə yüksəlsə də, böyüdüyü, təhsil aldığı mühit onu şərq müdriki ruhunda formalaşdırıb. Mehdi müəllim həqiqətən də klassik Şərq alimlərinin davranış, təfəkkür, baxış tərzinə yiyələnib. Bu adamda Şərq elm məktəbinin təsiri hiss olunub hər zaman. Hansı ki, o məktəb özündə şərq fəlsəfəsini, şərq ədəbiyyatını, mənəvi dəyərlərini ehtiva edir. Amma Mehdi müəllim bunlar haqqında bir kəlmə də olsun danışmamışdı. Əslində onun hərəkəti, təmkini mədəniyyəti, ünsiyyəti, məntiqi bütün bunları göstərirdi. Bütün bunlar onun simasında yazılmışdı. Bunu ariflər duya bilərdilər. Bir məsələni qeyd etməyə bilmərəm. Əjdər müəllimin Mehdizadə haqqında danışıqlarından belə bir qənaətə gəlmişəm ki, Mehdi müəllim nazir vəzifəsinə tamamən yeni bir imic bəxş edibmiş. Yəni nazir sıravi bir müəllimlə, alimlə, şagirdlə görüşə, onunla həmsöhbət ola, qayğıları ilə maraqlana, problemlərini öyrənə və onu aradan qaldıra... Yəni vəzifə bağlı qapı deyil, körpü rolunu oynaya. Mən digər belə bir nazir təsəvvür etmirəm... Əjdər müəllim Mehdizadə ilə ömrünün gənclik çağlarında əməkdaşlıq ünsiyyətində olub. Deyə bilərəm ki, ömrünün bu mərhələsində məhz Mehdi Mehdizadə ilə ünsiyyətdə olması Əjdər üçün çox böyük uğur idi. Elə təhsilimiz, pedaqoji elmimiz üçün də... Çünki bu ünsiyyət böyük bir alimin doğulmasına yol açırdı...
söyləmişdi: - Mehdi Mehdizadə haqqında yazdığınız məqaləni oxudum. Alimin elmi irsinin meydana qoyulması baxımından çox dəyərli məqalədir. Amma orada bir səhvə yol verilib. Mehdi müəllimin doğulduğu Cəbray;l rayonunun Daşkəsən kəndini geridə qalmış kənd kimi xarakterizə edirsiz. Əslində isə belə olmayıb. Mehdi müəllimin doğulduğu Daşkəsən kəndində o zaman dəmir filizi çıxarılırdı. Sənaye istehsalı, şaxtalar var idi. Kənddə rus dilli məktəb fəaliyyət göstərirdi. Dünyada gedən proseslərdən baş çıxaran adamlar, Şərq mədəniyyətini, elmini bilənlər çox idi. Atamız dünyəvi elmləri, Şərqi, Quranı mükəmməl bilirdi. Çox yaxşı olardı ki, bunları gələcək yazılarınızda nəzərə alasınız. Əjdər cavab verir ki, məqaləni yazarkən mənbələrə istinad edib. - Sən o yazılanlara, mənbələrə inanma, Zəkəriyyə müəllim söyləmişdi. Əjdər bir müddət sonra Mehdi müəllim haqqında yazdığı sonrakı məqalələrdə həmin səhvi düzəltmişdi. Mehdizadənin doğulduğu kənd mühitini mükəmməl öyrənəndən sonra aydınlaşdırmışdı ki o, həqiqətən ziyalı mühiti olan bir kənddə dünyaya göz açıb. Mehdi müəllim təlim rus dilində olan məktəbdə oxuyub. 1918-ci ildən sonra təhsilini Azərbaycan dilində davam etdirib. Mehdi müəllim sovet dövrünün naziri, alimi səviyyəsinə yüksəlsə də, böyüdüyü, təhsil aldığı mühit onu şərq müdriki ruhunda formalaşdırıb. Mehdi müəllim həqiqətən də klassik Şərq alimlərinin davranış, təfəkkür, baxış tərzinə yiyələnib. Bu adamda Şərq elm məktəbinin təsiri hiss olunub hər zaman. Hansı ki, o məktəb özündə şərq fəlsəfəsini, şərq ədəbiyyatını, mənəvi dəyərlərini ehtiva edir. Amma Mehdi müəllim bunlar haqqında bir kəlmə də olsun danışmamışdı. Əslində onun hərəkəti, təmkini mədəniyyəti, ünsiyyəti, məntiqi bütün bunları göstərirdi. Bütün bunlar onun simasında yazılmışdı. Bunu ariflər duya bilərdilər. Bir məsələni qeyd etməyə bilmərəm. Əjdər müəllimin Mehdizadə haqqında danışıqlarından belə bir qənaətə gəlmişəm ki, Mehdi müəllim nazir vəzifəsinə tamamən yeni bir imic bəxş edibmiş. Yəni nazir sıravi bir müəllimlə, alimlə, şagirdlə görüşə, onunla həmsöhbət ola, qayğıları ilə maraqlana, problemlərini öyrənə və onu aradan qaldıra... Yəni vəzifə bağlı qapı deyil, körpü rolunu oynaya. Mən digər belə bir nazir təsəvvür etmirəm... Əjdər müəllim Mehdizadə ilə ömrünün gənclik çağlarında əməkdaşlıq ünsiyyətində olub. Deyə bilərəm ki, ömrünün bu mərhələsində məhz Mehdi Mehdizadə ilə ünsiyyətdə olması Əjdər üçün çox böyük uğur idi. Elə təhsilimiz, pedaqoji elmimiz üçün də... Çünki bu ünsiyyət böyük bir alimin doğulmasına yol açırdı...
Əjdər müəllim Mehdi Mehdizadəni
xarakterizə edərkən söyləyir ki, onda heç vaxt formallıq olmayıb. Əməli ilə işi
vəhdət təşkil edib. Bir siması, bir mövqeyi olub. Həqiqəti müdafiə edib. Bir
zamanlar “Azərbaycan məktəbi” jurnalının məsələsi Maarif Nazirliyinin
kollegiyasında müzakirə olunarkan da Əjdər müəllim Mehdizadənin müdrikanə
mövqeyinin şahidi olmuşdu. Onu heç bir qüvvə tutduğu, əmin olduğu həqiqət
yolundan döndərə bilməzdi. Həqiqətlə addımlayanların yolu heç də həmişə hamar
olmasa da, bu yolu içində daşıyanların qəlbi rahatlıqla döyünür. Həqiqət insana
mənəvi rahatlıq, güc verir. İnsanın böyüklüyü onun əməllərində üzə çıxır. Əjdər
müəllim “Azərbaycan pedaqoji fikir tarixi antologiyası”nın çapı ərəfəsində
Mehdi müəllimlə Mirzə Kazım bəy haqqında aralarında olan söhbəti tez-tez
xatırlayırdı. Mehdi müəllimin Şərqə olan məhəbbətinin kökündə hansı amilin
dayandığını düşünürdü. Bunu doğulduğu, böyüdüyü mühitlə əlaqələndirsə də, yenə
də ürəyindəki suallara tam cavab ala bilmirdi. Bir gün yenə də onun köməyinə
Mehdi müəllimin qardaşı Zəkəriyyə Mehdizadə gəldi. “Azərbaycan pedaqoji fikir
tarixi antologiyası”nın tərtibi zamanı Mehdi müəllimlə aralarında Mirzə Kazım
bəy ətrafında olan söhbəti Zəkəriyyə müəllimə danışdı. Zəkəriyyə müəllim
gülümsəyib dedi: Bizim atamız axund olub. Mollalıq eləməyib, amma şərq
dəyərlərini, klassik ədəbiyyatı, fəlsəfəni bilib. Atamız bizə hər gün mənəvi
dəyərlərimiz haqqında danışar, amma bunu içimizdə gizli saxlamağı tapşırardı.
Biz Atatürkün, Əlibəy Hüseynzadənin, Məmmədəmin Rəsulzadənin kim olduğunu,
hansı ideya uğrunda döyüşdüyünü bilirdik. Amma bunu qəlbimizdə saxlayırdıq.
Atamızın fikirləri, söhbətləri bizim ruhumuzu əslində cəmiyyətin ümumi
qəlibindən çıxarır, nəhəng dəryada üzməyə sövq edirdi. Amma biz bu dəryada
tənha üzürdük. Qəlbimizdəkiləri cəmiyyətdən gizli saxlayırdıq. Bunlar elə
məsələlər idi ki, onları açıb-ağartmaq olmazdı. Nə qədər aydınımız bu sirlərlə
dünyadan köçdü. Amma elə bilirəm ki, bir zaman gələcək bu sirlər arxivlərdən,
ürəklərdən çıxıb cəmiyyətimizi aydınladacaq. Həqiqi mənəviyyət tariximiz
ürəyimizdə sirr dağarcığı kimi qalıb qübar bağlamayacaq. Bilirsiniz ki, Mehdi
müəllimi bir dəfə həbs etmişdilər. Sonradan həqiqət üzə çıxdı, azad etdilər.
Yenidən rektor təyin etdilər. O, bunları gördüyü üçün ürəyində bəzi məsələləri
gizli saxlayırdı. Əjdər Zəkəriyyə Mehdizadəni dinlədikcə Mehdi müəllimin şərq
mənəviyyatına malik ailə mühiti onun üçün daha da aydılaşırdı. Mehdi müəllimlə
bağlı Zəkəriyyə Mehdizadədən öyrəndiyi bu məsələlər Əjdər Ağayev üçün yeni idi.
Amma o, bilirdi ki, Mehdi müəllim Azərbaycandakı rus məktəblərinin inkişaf
tarixi ilə bağlı məqalələr yazıb. İndi ona aydın olurdu ki, Mehdizadə özü rus
məktəbinin şagirdi olduğu üçün Azərbaycandakı rus məktəblərinin tarixi onu
maraqlandırıb. Mehdi müəllim qanının qaynadığı, içində olduğu, təcrübəsini
bildiyi məsələlərdən yazırdı. Ona görə də pedaqoji sahənin zirvəsində
dayanırdı. Elmində də, təcrübəsində də, sistemin qurulmasında da...
Elmi Tədqiqat Pedaqoji Elmlər
İnstitutundada yenidən fəaliyyətə qayıdan Əjdər Ağayev ilk növbədə aktual elmi
pedaqoji problemləri tədqiqata cəlb etmək barədə düşünürdü. Onu da düşünürdü
ki, bu sahədə tədqiqat imkanları geniş olduğu qədər də, spesifik çətinlikləri
də vardır. Maraqlıdır ki, çətinliyi əsasən tədqiqat mövzusu ilə deyil,
tədqiqatçılarla bağlayırdı. O, haqlı olaraq hesab edirdi ki, hər adam hər
mövzunu işləyə, müdafiə edə bilməz. Mövzu seçimi tədqiqatçının elmi hazırlıq
səviyyəsi ilə yanaşı, mənəvi, ruhi hazırlığından daha çox asılıdır. Tədqiqatçı
işləyəcəyi mövzunun üfüqlərini görməyi bacarmalı, seçdiyi mövzunun ruhunu
duymalıdır. Ruhla yazılanı ruhsuz açmaq, təhlil etmək mümkün deyil. Elm
təmənnasızları sevir. Eynşteyin yazır ki, elm məbədi mürəkkəb quruluşa
malikdir. Buraya gələn adamlar da, onları bura gətirən mənəvi qüvvələr də
müxtəlifdir. Bəziləri elmlə intellektual üstünlük hissinin təsiri ilə məşğul
olurlar. Bu mənada elm idman kimidir, üstünlüyün üzə çıxmasına-şöhrətə xidmət
edir. Başqaları isə öz fikirlərinin məhsulunu utilitar məqsədlərə həsr edirlər.
Əgər Allahın göndərdiyi mələk hər iki kateqoriyaya mənsub adamları məbəddən
uzaqlaşdırsaydı, onda məbəd kəskin şəkildə boşalmış olardı. Lakin burada yenə
də tək-tük adamlar qalardı, onlarsız elm məbədi mövcud yüksəkliyə qalxa
bilməzdi. Onlar maddi dünyanın cari qayğılarından uzaqlaşaraq elm məbədinə tam
təmənnasız gələnlərdir. Elmi də tam təmənnasızlar inkişaf etdirə bilərlər. Elmə
yiyələnə bilərsən, amma təmənnalısansa deməli elm adamı deyilsən. 1983-cü ıldə
SSRİ Maarif Nazirinin müavni Panaçin Azərbaycanın Maarif nazirliyinin
müraciətinə cavab olaraq əmr imzaladı ki, pedaqoji elmlər namizədi Əjdər Ağayev
aspirant və dissertantlara elmi rəhbərlik işini həyata keçirə bilər. Onun ilk
elmi rəhbərlik etdiyi adamların arasında Vidadi Bəşirov, Rəsul Abdulov, Nübar
Muxtarova, Akif Abbasov və başqaları var idi. Əjdər düşündüyü kimi, bu
tədqiqatçıların hər birinə pedaqoji fikir tarixi üçün aktual olan mövzular
təqdim etdi. O, hesab edirdi ki, vətəndaş hazırlığında hüquqi biliklərə
yiyələnmə, hüquqi tərbiyə, mədəniyyət vacib şərtlərdəndir. İnsanı vətəndaş kimi
yetişdiririksə o, hüquqlarını bilməli, hüquqi mədəniyyətə sahib olmalıdır. Odur
ki, bu istiqamətdə məqalələr yazır, tədqiqat işlərinin də məzmununda hüquqi
məsələlərə yer ayrılmasını tövsiyyə edirdi. O, bu məqalələrində xüsusən
şagirdlərin qanunpozmalarını aradan qaldırmaq yollarını araşdırırdı. Bu da
təsadüfü deyildi. 1980-ci illərdə SSRİ-də gənclərin narkonamiyaya, digər
zərərli vərdişlərə, cinayətkarlığa meyli artmışdı. Şübhəsiz ki, bu fakt ölkə
rəhbərliyini narahat edir, çıxış yolları araşdırılırdı. Problemin aradan
qaldırılması istiqamətində müxtəlif tədbirlər təşkil olunur, ümumittifaq
yığıncaqları keçirilirdi. Əjdərin gənclərin hüquqi maariflənməsi, mənəvi
tərbiyəsi sahəsində yazdığı məqalələr Daxili İşlər Nazirliyinin diqqətini cəlb
etdiyi üçün onu da belə tədbirlərə dəvət edirdilər. Bir dəfə bu mövzuda
ümumiittifaq müşavirəsinə Azərbaycandan nümayəndə kimi göndərilmişdi. Həmin
müşavirədə SSRİ-nin məşhur hüquqşünasları iştirak edirdilər. Əjdər Ağayev gənclərin
hüquqi biliklərə yiyələnməsinin elmi əsaslarının araşdırılmasını bu problemin
aradan qaldırılmasında başlıca vasitələrdən hesab edirdi. Odur ki, bu sahədə
tədqiqat apara biləcək aspirantlarını nəzərdən keçirir, daha çox hüquqi
təfəkkürü olanları bu mövzuya cəlb etmək istəyirdi. İlkin olaraq diqqətini cəlb
edənlərdən biri Akif Abbasov oldu.
Ardı var.
No comments:
Post a Comment