Hər bir müəllimin bildiyi kimi, təlimin son məqsədi şagirdin anlaması
, başadüşməsi,qavramasıdır.
Öyrətmə prosesində dəfələrlə şahidi olmuşuq ki, təlimi şagirdlərlə
söhbət, səmimi ünsiyyət şəraitində aparanda nəticə daha qənaətbəxş
olur. Bəzən böyük bir materialı qısa zaman kəsiyinə sığışdırmaq məcburiyyətində
qalırıq. Hər dəfə də ümid edirik ki, şagirdlərimiz, yəqin ki, başa
düşdü, qavaradı. Bölmənin yekununda apardığımız test yoxlamalarının nəticəsi
kafi olduqda isə bu ümid əminliyə çevrilir və biz öz işimizi görülmüş
hesab edirik. Düşünürük ki, bu tapşırıqlar şagird dərk etməsinin, qavaramasının
səviyyəsini müəyyən etməyə yetəcək. Nəticə bizi qane etdikdə isə
mövzunu tədris edilmiş hesab edirik. Bu tip yoxlamalardan sonra isə çox vaxt
zəif cəhətləri üzə çıxartmaq üçün, yaxud da qaranlıq tərəfləri müəyyən
etmək üçün vaxt qalmır. Əgər qalarsa belə qiymətləndirilmiş bir şagird
üçün öz səhvlərini analiz etmək, bilmədiyini öyrənmək maraqsız olur. Bunun ücün
də ən optimal yol qiymətləndirməni gündəlik dərslərimizdə müxtəlif strategiya
və üsullarla həyata keçirməkdir. Bu üsullar şagird üçün maraqlı və orjinal
olmalıdır və qiymət xətrinə aparılmamalıdır. Düşünürəm ki, aşağıdakı sadə
qiymətləndirmə yolları və metodları bizə təlimdə daha fəal, planlaşdırmada daha səmərəli olmağa kömək edə
bilər. Əsasən də, xarici dil fənninin tədrisində keyfiyyətin yüksəldilməsinə
istiqamət verər.
1. Açıq tipli suallar (An open ended questions). Dərs prosesində açıq
tipli suallardan istifadə edərək şagirdləri düşünməyə, bir-biri ilə söhbət
etməyə və yazmağa sövq edə bilərik. Bu cür sualları tərtib edərkən cavabı
“bəli” və “xeyr” olan suallardan istifadə etməmək məsləhətdir. Məsələn: Düzgün
qidalanmaq lazımdırmı? “Bəli” və ya “Xeyr”. Təbii ki, bu tip suallara
şagirdlər çox vaxt “bəli” deyə cavab verirlər. Dərsdən sonra onlar özləri də
çox vaxt etiraf edirlər ki, çox zaman verilən sualların mahiyyətinin
fərqində olmurlar. Bunun üçün də bu tip sualları elə tərtib etmək lazımdır ki, şagirdlər
düşünmək, araşdırmaq, yazmaq, fikirlərini ən azı 2-3 cümlə ilə ifadə
etmək zərurətini duysunlar.
2. Refleksiya aparmaq. (Ask students to reflect). Dərsin son 5 dəqiqəsi
ərzində şagirdlərdən xahiş edək ki, dərs prosesində nəyi öyrəndiklərini, hansı
bacarıq və vərdişlərə yiyələndikləri barədə fikirlərini 3-4 cümlə ilə yazılı
şəkildə ifadə etsinlər. Eləcə də bu nəzəri biliklərdən və həyati
bacarıqlardan hansı şəkildə istifadə edəcəkləri barədə mülahizələrini
irəli sürsünlər.
3. Viktorinalar (Quizzes). Dərsin sonunda mövzu ilə əlaqəli maraqlı və
əyləncəli suallardan ibarət viktorina keçirərək anlama səviyyəsinin müəyyən
etmək olar.
4.Ümumiləşdirmə. (Ask students to
summarize). Tədqiqatdan sonra əsas məqsədə çatmaq üçün olardan xahiş et ki, dərsi
yekunlaşdıraraq əldə edilmiş yeni biliyi müəyyənləşdirsinlər. Yəni
yekulaşdırmanı özləri həyata keçirsinlər. Bu şifahi, vizual, yaxud da
başqa bir yolla həyata keçirilə bilər.
5. Əl siqnalları (Hand signals). Əl siqnalları vasitəsi ilə dərs boyunca
şagirdlərin konsepti anlama dərəcəsini qiymətləndirmək olar. Dərsin bütün
mərhələlərində şagirdlər əlləri vasitəsi ilə müəllimə anlama səviyyələrini
göstərmək üçün işarələr verə bilərlər. 5 barmaq ən yüksək dərəcə,1 barmaq
isə ən aşağı dərəcə hesab olunur. Bu üsulla qiymətləndirmədə bütün
şagirdlər iştirak edirlər və müəllim bütün dərs boyunca hətta böyük bir qrupla
işlədiyi zaman belə sürətli qiymətləndirmə apara bilər.
6. Cavab kartları (Respond cards). Vaxtdan səmərəli istifadə və
şagirdlərin hamısının eyni vaxtda qiymətləndirilməsi ücün əlverişli
metoddur. Müəllimin yaratdığı problemli vəziyyətə münasibət göstərmək, yaxud da
verilmiş suala cavab vermək üçün bütün şagirdlər eyni vaxtda
işarəli və ya rəngli kartlardan və lövhələrdən istifadə edirlər. Bu
üsulla müəllim şagirdlərin individual öyrənməsini vaxtdan optimal
istifadə etməklə müəyyənləşdirə bilir.
7. Dörd künc (Four corners). Bu, öyrənmənin səviyyəsini müəyyən edən ən
maraqlı və orjinal üsuldur. Bu üsulla şagird 45 dəqiqə daim oturaq vəziyyətdə
qalmaqdan xilas olur və müəllimin monitorluğu altinda dərs prosesi boyunca
hərəkət etmək şansı qazanır. Sinfin 4 küncü müəllim tərəfindən işarələnir. 1-ci
künc “razıyam”, 2-ci künc “razı deyiləm”, 3-cü künc “qismən razıyam”, 4 -cü
künc isə “əmin deyiləm” adlanır. Müəllim hər hansı bir fikir yürüdür və
ya irəli sürülmüş mülahizəyə öz münasibətini bildirir. Şagirlər isə dərhal
sinfin künclərinə dogru hərəkət edir və seçdikləri küncə görə müəllimin
söylədiklərinə münasibət bildirirlər. Beləliklə, müəllim
şagirdlərin dərk etməsini əyləncəli və maraqlı şəkildə üzə çıxarır.
8. Düşün-cütləş-bölüş. (Think-pair –share). Şagirdlər qoyulmuş problem üzərində
bir neçə dəqiqə düşünürlər. Daha sonra müəyyənləşdirdikləri bir şagirdlə
cütləşib öz fikirlərini sinfə elan etməmişdən qabaq öz aralarında
müqayisə edirlər.
9. Xorla oxu. (Choral reading). Şagirdlər əsas ideyanı və ahəngi müəyyən
etmək üçün mətndən bir parça seçirlər. Sonra seçilmiş parçanı müəllimlə
birlikdə ucadan oxuyurlar. Bu startegiya onlara cəld oxu vərdişlərini
aşılamağa, sual və ya nəqli cümlələrin oxunuşu arasındakı fərqi ayırd etməyə, bəzi
frazalrı, dialoqları və digər nitq etiketlərini düzgün tələffüz etməyə
kömək edir.
10. Bir suallı viktorina.(One question quiz). Müəllim xüsusi bir məqsədlə bir
sual tərtib edir. Elə bir sual ki, bir və ya iki dəqiqə ərzində cavablandırmaq
mümkün olsun. Şagirdlər sualı
cavablandırdıqdan sonra müəllim cəld və asan şəkildə yazılı
cavablara baxaraq qiymətləndirmə apara bilər.
11.nSokrat seminarı (Socratic seminar). Şagirdlər bir-
birinə təməl sual, qoyulmuş problem və ya seçilmiş mətn əsasında suallar
verirlər. Bu suallar şagirdlər arasında geniş bir müzakirə yaradır. Müzakirə
yeni-yeni suallar doğurur və bu sualları cavablandırmaq zərurəti yaranır. Bu
üsul şagirdlərdə sual vermək, müzakirəni mövzuya dogru istiqamətləndirmək, bir-
biri ilə ünsiyyət yaratmaq və yeni bilikləri aşkarlamaq vərdişləri aşılayır.
12. 3-2-1. Uşaqlar özləri dərsin sonunda cəld bir şəkildə 3 istiqamətdə
tərtib olunmuş suallara cavab verərək öyrəndiklərini nəzərdən keçirirlər:
1. Dərsdən öyrəndiklərim
2. Öyrənmək istədiklərim
3. Bizi maraqlandıran suallar
13. Çıxış bileti (Ticket out the
door). Dərsin sonunda şagirdlər hərəsi bir vərəq götürür və öyrənilən mövzu
barədə bir cümlə olmaqla bir fikir yazırlar. Fikirləri oxuyan
müəllim şagirdin mövzunu nə dərəcədə qavradığını müəyyən edir.
14. Düşüncələr jurnalı (Journal reflections). Şagirdlər özləri üçün bir qeyd
dəftəri tuturlar. Dərs boyunca əldə etdikləri məlumatları, onlara
qaranlıq qalan hissələri, özləri üçün müvafiq, yardımçı hesab etdikləri
strategiyaları, eləcə də mövzu ilə əlaqəli digər nüansları orda qeyd edirlər. Hər
bir dərsdən sonra müəllim şagirdlərin refleksiya jurnalını oxuyaraq onların
müvəffəq ola bildikləri və ya ola bilmədikləri bilik və bacarıqları
müəyyən edir.
15. Qələm+kağız (pencil+paper). Şagird öz əldə etdiyi bilik və bacarıqları
qiymətləndirmək üçün qələm +kağız üsulundan istifadə edir. Müəllim qabaqcadan
vərəq üzərində fərqli suallar tərtib edir. Şagird öz vərəqini və bir
qələm götürüb sualları cavablandırır. Müəllim qiymətləndirmədən sonra şagirdin
individual inkişafını izləmək şansı əldə edir və təlim prosesinin gələcək
istiqamətlərini müəyyən edir. Həm şagird, həm də müəllim qarşıya qoyulmuş
məqsədə hansı dərəcədə çatdığını özü üçün müəyyən edir. Bu formativ
qiymətləndirmə üsulu olduğu üçün şagirdləri qruplaşdırmaq və ya nailiyyət
dərəcəsinə görə seçim aparmaq vacib deyil.
16. Qəsdən yanlış yönəltmə (Misconception check). Müəllim tədris edəcəyi
mövzunu yanlış bir şəkildə ifadə etməklə şagirdlərə təqdim edir. Onların
ifadə etdiyi fikirlə razı olub olmadıqlarını soruşur və şagirdlərdən
cavablarını əsaslandırmaqlarını xahiş edir. Məsələn: Mövzu “Qidalanma”. Müəllim
sinfə üz tutaraq dərsi belə başlayır: Məncə gündə 3 dəfə qidalanmaq
vacibdir. Amma nə yeyəcəyimizin heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Siz necə
düşünürsünüz? və s. Fikirlə razılaşmayan şagirdlər düşüncələrini əsaslandırmalı
olurlar.
17. Analoji fikirvermə (Analogy prompt). Dərsin müxtəlif mərhələlərində, əsasən
də tədqiqat zamanı müəllim şagirdləri istiqamətləndirmək üçün bəzi analoji
ideyalar verə bilər. Məsələn: “Bitkilər susuz yaşaya bilməz, cünki
---------------- “Şagird bu analogiya əsasında fikirlərini sistemləşdirə
bilər.
18.Yaşıdını təlimatlandırma (Peer instruction). Dərs prosesində anlamanın
səviyyəsini müəyyən etməyin ən optimal üsullarından biri də bu metoddur. Hər
bir şagirddən yanındakı yoldaşına dərsdən öyrəndiyi yeni biliyi
öyrətməsini istə. Bu prosesdə əgər
şagird konsepti düzgün qavrayıbsa, onu yoldaşına öyrətməyi bacaracaq.
19.
Edə bildiklərini və
edə bilmədiklərini ayır.
(Separate what you do or dont do). Dərs prosesinin
sonunda şagirdlərdən diaqram qurmaqla, yaxud da dərsin konseptini
əks etdirən xəritə çəkməklə dərs boyunca nəyi etdiklərini və eyni zamanda nəyi
edə bilmədiklərini ayırmağı istə. Bu heç də səsləndiyi qədər asan bir proses
deyil. Şagirdlər bəzən, həqiqətən də, nəyi bilib, nəyi bilmədiklərinin fərqində
belə olmurlar. Bu strategiya
şagirdlərdə özlərini tanıma və müəyyənləşdirmə bacarıqlarını formalaşdırır.
Müəllim beləliklə onların özlərinin iştirakı ilə şagirdlərinin zəif və
güclü tərəflərini müəyyən edir.
20.
Yararlı et (Make it
useful).
Dərs prosesində aparılan yoxlama test vasitəsi ilə dərsin
gedişini tənzimləmək olar. Bu yoxlama nəticəsində siz informasiyanın
ötürülməsinin davam etdirilib-etdirlməməsinə, dayanıb yenidən başlamaq, yaxud
da şagirdləri 3 dəqiqəlik əlavə izahata cəlb etmək kimi məsələləri
müəyyənləşdirə bilərsiniz.
Qiymətləndirmə dərsin
ən vacib ünsürlərindəndir. Bunu dərs prosesində ən azı 3 dəfə olmaqla cəld və
maraqlı şəkildə həyata keçirməyi bacarmaq lazımdır. Müəllim dərs prosesində yaradıcı olmalıdır. Qiymətləndirmə
apararkən bir üsuldan təkrarən istifadə etməməlidir. Müxtəlifliyə riayət etmək
lazımdır. Qiymətləndirmə üsul və vasitələri şagirlər üçün maraqsız və yorucu
olmamalıdır.
Mehriban MƏMMƏDOVA, Kürdəmir şəhər 1 nömrəli tam orta məktəbin ingilis dili müəllimi
No comments:
Post a Comment