Xalq içərisində verilmiş fərmanların
çatışmazlıqları barədə ilkin mülahizələr, müzakirələr, bu
vəziyyətdən çıxış
yolları araşdırılmasına başlandı. Xalqın qeyrətli, müdrik və cəsarətli
övladları heç nədən qorxmadan Moskvaya-Mərkəzi Komitəyə, SSRİ Ali Sovetinin Rəyasət
heyətinə yazılı mürciətlər edirdilər. Xalqın adından dövlət rəhbərlərinin qəbuluna
düşməklə onların həyatında yol verilmiş haqsızlığın bərpası uğrunda mübarizəyə
başladılar. Lakin bu müraciətdən o dövrdə heç bir konkret cavab əldə olunmadı.
Qəbula gedən nümayəndələrə məsləhət görüldü ki, indiki vaxtda sizin müraciətinizə
baxılmayacaq və baxılarsa da, sizin xahişinizi yerinə yetirmək mümkün
olmayacaq. Müraciət edənlər Mərkəzi Komitənin binasında olarkən Azərbaycan
respublikasının o zaman Mərkəzi Komitədə işləyən nümayəndəsi İslam İsrafilzadə müraciətlərinə lazım olan
cavabı ala bilməyən nümayəndələrə təklif edildi ki, siz Bakıya gedin və bu məsələni
Respublikanın rəhbəri, Azərbaycan KP.MK-nın birinci katibi İman Mustafayevlə müzakirə
edin. Əslində bu görüşün təsadüfi olmasına baxmayaraq, qrupun təşkilatçısı, Özbəkistan
Respublikasında sofxoz partiya komitəsinin katibi vəzifəsində işləyən Mövlud
Bayraqdarovla İslam İsrafilzadə 30-cu illərdə Qori şəhərində birgə oxuduqlarına
görə çox mehriban və səmimi ünsiyyətdə olan dostlar olmuşlar. İki aydan sonra
SSRİ Ali Soveti Rəyasət Heyəti 31 oktyabr 1957-ci il tarixli yeni fərmanı verdi.
Fərmanın bu şəkildə qəbul olunmasına səbəb kimi 1923-cü ildən başlayaraq millətin
adının tez-tez türk-azəri adları ilə təkrar əvəzlənməsi ilə əlaqədar xüsusi təyinat
yerində yaşayanlar barədə 1949-cı ilin 31 dekabr tarixli hesabatında ərazidə
yaşayan 24.304 nəfərin özlərini Azərbaycanlı adlandırmaları əsas götürülmüşdür.
Qərar verildikdən sonra hadisələrin gedişinin aydınlaşması əvəzinə hadisələr
bir qədər də mürəkkəbləşdi. Belə ki, fərman məcburi təyinat yerində yaşayan əhalinin
hamısına yox, ancaq milliyyətini 31 dekabr 1949-cı il hesabatında Azərbaycanlı
kimi göstərən əhaliyə, orta hesabla məcburi təyinat yerlərinə göndərilən ümumi əhalinin
25-26 faizinə şamil edilirdi.Digər səbəb isə əhalinin çoxu dədə-baba
yurdlarına-doğmalarının uyuduqları torpaqlara qayıtmaq istəyirdilər. Bu müddət ərzində
Azərbaycana köçüb gəlmək istəyən qrupların nümayəndələri dəfələrlə Azərbaycanın
müxtəlif rayonlarında hətta məskunlaşması təklif olunan Şəki rayonunda oldular.
Şəki rayonunun iqliminin dağ və dağətəyi rayona aid edilməsinə baxmayaraq,
nümayəndələr Muğan və Mil zonasını bəyəndilər. Bunan səbəb isə son 13 ildə
pambığın becərilməsi sahəsində ixtisaslaşmaları və həmin dövrlərdə
pambıqçılığın nisbətən daha gəlirli təsərrufat sahəsi olması idi. Nümayəndələr
belə əsalandırırdılar ki, yurd-yuvalarından didərgin salınmış əhalinin az
vaxtda varlanmasında təsərüfatın pambıqçılıq sahəsi ən əlverişli variantdır.Məsələnin
konkret həllini təmin etmək üçün Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi İman
Mustafayev şəxsən Sovet İKP MK-nın birinci katibi N. S. Xuruşşovun qəbulunda
oldu. Bundan sonra bu məsələ müsbət həllini tapdı. Bu görüşdən bir həftə keçməmiş
artıq bir ilə qədər müddətində həlli yubadılan məsələ tam həll olundu.Həmin illərdə
müharibədən qayıtdıqdan sonra Qırğıstan Respublikasında sürgün həyatı yaşayan əhalini
öz ətrafında çox bacarıqla birləşdirə bilən keçmiş hərbçi, mayor rütbəli Ənvər
Odabaşov və onun mübarizə yoldaşları olan Əllər İzzətov da vətən uğrunda,
xalqın tapdanmış hüquqlarının bərpa edilməsi uğrunda mübarizə aparan fəalların
tərkibində idi. 24 iyun 1958-ci ildə ahiskalı türklər ilk kiçik qruplarda Azərbaycana
gəldilər. Milliyətcə Ahiskalı türkü olan, lakin doğulduğu, əzizləri uyuduğu və ən
nəhayətdə 14 il əvvəl məcburən sürgün olunduqları torpaqlara yaşamaq üçün
buraxılmayan bu xalq Azərbaycanı özlərinə ikinci vətən olaraq qəbul edərək
seçdilər. 24 iyun 1958-ci ildə Respublikamıza ilk köçüb gələnlər Saatlı
rayonunun Soltanabad ərazisində və Xaçmaz rayonunun Xudat qəsbəsində məskunlaşmaq
üçün özlərinin əvvəlcədən bəyənərək seçdikləri yerlərə göndərildilər. Müharibədən sonra Muğan düzündə drenaj və
qrunt sularını toplamaqla torpaqların şorlaşmasının qarşısını almaq üçün
1951-ci ildə Sol sahil, 1952-ci ildə Sağ sahil, 1953-cü ildə o dövrdə
V.İ.Leninin adı ilə adlanan magistıral kollektorlar şəbəkəsi istifadəyə
verildi. Rayonumuza köçüb gələn əhali ilk dəfə bu qəsəbədə məskunlaşdırdılar.
Hazırda həmin qəsəbə Nəsimi kəndinin bir hissəsini təşkil edir. Respublikaya əhalinin
gəlişi zamanı meydana çıxan müxtəlif məsələlərin həllini vaxtında və heç bir
problem yaratmadan operativ həllini təmin etmək üçün 4 avqust 1958-ci ildə Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Soveti yanında köçüb gələnlərin işi ilə əlqədar xüsusi
şöbə yaradıldı. Az müddətdən sonra şöbə sərbəst Dövlət Komitəsinə çevrilərək
90-ci illərə qədər yalnız bu işlə məşğul olmaqla fəaliyyət göstərdi. 90-cı illərdən
başlayaraq ölkədə baş verən hadisələrlə əlaqədar bu komitə üzərinə düşən vəzifələr
daha da artdı və komitənin işi ilə bütün Dövlət orqanları məşqul olmağa
başladı. Sonrakı illərdə respublikamızın düçar olduğu daha böyük problemlərlə əlaqədar
olaraq komitənin fəaliyyəti formalaşdırılaraq yenidən qurulmuş və Komitə sədrinə
hökumət başçısının birinci müavini səlahiyyəti verilmişdir. Azərbaycan hökümətinin
yaxından köməkliyi nəticəsində 17 sentyabr 1958-ci ildə yeni köçüb gələnlərin
ilk kollektiv təsərrüfatı olan Saatlı rayonunda «Adıgün » kolxozu yaradıldı. Əsasən Adıgün rayonundan
olan əhali öz rayon mərkəzlərinin şərəfinə respublikamızda ilk yaratdıqları təsərrüfata
rayonlarının adını verdilər. İlk yaradılmış təsərrüfata sonraki illərdə bu vəzifədə
işləməklə Sosialist Əməyi Qəhrəmanı kimi yüksək fəxri ada layiq görülmüş,
Ahisklaı türklər içərisində ilk dəfə Respublika Ali Sovetinə deputat seçilmiş
prinspial insan, olduqca tələbkar, ədalətli və savadlı rəhbər işçi olan Mövlud
Bayraqdarov sədr, Mühiddin Tahirzadə isə kolxozun baş aqranomu vəzifəsinə
seçildilər. 1959-cu ildən başalayaraq Saatlı rayonun İmişli rayonu ilə həmsərhəd
olan ərazidə əsasını ahiskalı türklər təşkil edən «Varxan » (Adıgün rayonunda
olan Varxan kəndinin və qədim türk tayfasının şərəfinə), «Adıgün » kolxozundan bir qədər aralı, yenə də Adıgün
rayonundaki Smadakəndi şərəfinə adlanan kənd salındı və ayrıca kolxoz təsərrüfatı,
Beyləqan rayonu ərazisində Türklər kəndi və.s yaradıldı. 1958-1961-cı illərdə
respublikanın əsasən Saatlı, Sabirabad, Xaçmaz, Beyləqan rayonlarına 17.3 min nəfərə
qədər Ahiskalı türkləri köçüb gələrək daimi yaşamaq üçün respublika ərazisində
məskunlaşdılar. Respublikamıza gələn əhalinin normal qaydada məskunlaşmaları və
yaşamaları üçün lazım olan bütün şərait, istər mərkəzi hökümət, istərsə də
rayonların rəhbərləri və əhalisi tərəfindən yaradılırdı. Dövlət tərəfindən məskunlaşma
aparılan ərazilərin meliorasiyası, yol, işıq, suvarma kanallarınin çəkilişi, təsərrüfatlar
qurulması və inkişafına faizsiz dövlət sudalarının verilməsi təmin edildi. Yaşayış
məntəqələri salınan ərazidə məktəblər, uşaq bağçaları, xəstəxana və ambulator həkim
məntəqələri, klub, kitabxanalar istifadəyə verilir, əhali və onların
yaratdıqları təsərrüfatlar, fərdi vətəndaşlar ilk bir neçə illərdə bütün növ
vergilərdən azad edilirdi. 1959-cu il II Dünya müharibəsindən sonra ilk dəfə
olaraq əhalinin sosial mənzərəsini əvvəlki siyahiyaalmalar zamanı indikindən
daha da çox obyektivliyi əks etdirən siyahıyaalınması keçirildi. Bu
siyahıyaalınma zamanı SSRİ tarixində ilk
dəfə ittifaqa daxil olan xalqlar arasında türklər də özlərinə yer tapa bildilər.
Siyahıyaalınma zamanı ölkə üzrə 35 min nəfər türk, onlardan 21 min nəfəri Özbəkistanda,
10 min nəfəri Qazaxıstanda, 4 min nəfərə qədəri isə Qırğıstanda, Rusiyada və Azərbaycanda
qeydə alındılar. Türk əhalisinin sayının 35 min nəfər olmasına səbəb isə əhalinin
1949-cu ilin 31 dekabr hesabatında 24.304 nəfərin özlərini azərbaycanlı kimi
göstərməsi, 13997 nəfər Xeşemenlər, 8843 nəfəri isə kürdlər olmuşdur (1953-cü
ilin yanvar ayının məlumatlarına görə ). Eyni zamanda həmin dövrdə özlərini özbək,
qazax və qırğız adlandıran xüsusi təyinat yerində yaşayan ahıskalılara da təsadüf olunurdu. Bu dövrdə
ancaq Azərbaycana 1949-cu il siyahıyaalınması zamanı özlərini azərbaycanlı
adlandıran əhalinin köçüb gəlməsinə icazə verilmişdi. 1945-48-ci illərdə 894 nəfər
türk, kürd və xeşemenlər əlavə olaraq Orta Asiya Respublikalarına sürgün olunmuşlar.
Bu insanlardan 308 nəfəri sürgün zamanı daimi yaşayış yeri olmayanlar, 310 nəfəri
Sovet Ordusu sıralarından təxris olunaraq heç bir qadağalara baxmayaraq doğma
yurdlarına geri qayıdıb gələnlər, 200 nəfəri müharibə ərəfəsində və ondan qabaq
deportasiyadan geri qayıdanlar, 76 nəfəri isə müxtəlif səbəblərə görə həbs düşərgələrinə
düşüb və oradan geri qayıdanlar olmuşdu. Bundan əlavə 315 nəfər isə məcburi
yaşayış yerindən icazəsiz olaraq qaçaraq geri qayıtdıqlarına görə həbs edilərək
Çuvaş və Yakutiya Muxtar Respublikaları ərazilərinə sürgün olunmuşlar idi. 31 oktyabr 1957 ci ildə qəbul olunmuş fərmandan
sonra hər iki Muxtar Respublika ərazisində həbs olunanlara və hər üç Respublika
ərazisində qarışıq nigahda yaşayanlara Rusiya Federasiyası ərazisində özlərinə
yaşayış yeri seçmələrinə lazımı şərait yaratdılar. Həmin illərdən başlayaraq ahıska
türklərinin Stavropol vilayəti başda olmaqla, Rusiya ərazisinə köçləri də
başlandı. Əhalinin bir qismi Azərbaycana köçüb gəldikdən sonra istər Orta Asiya
Respublikalarında olan, istərsə də Azərbaycanda yeni məskunlaşan əhali 1956-cı
ildən başlanmış «Ahıska türklərinin hərəkatı» fəaliyyətini dayandırmışdı.
Kommunistlər, müharibə veteranları və iştirakçıları, Sovet İttifaqı Qəhrəmanları,
onlarla birlikdə olmuş insanlar yenə də öz vətənlərinə geri qayıtmaq üçün
xahişlə müxtəlif mərkəzi orqanlara müraciət etməkdə idilər. 1964-cü ilin fevral ayında Özbəkistan SSRİ-nin
Daşkənd vilayətinin Buku rayonun Buku qəsəbəsində Ahıskalı türklərin nümayəndələrinin
təşkilatı yığıncağı keçirildi.(Bu yığıncağı sonralar Ahıskalı türklərinin 1-ci
qurultqyı adlandırdılar). Bu yığıncaqda yeni yaradılmış (Azadlığın Müvəqqəti Təşkilat
Komitəsi) təsis edildi və təşkilata rəhbər, ixtisasca müəllim olan, müharibə
veteranı, ehtiyyatda olan mayor rütbəli zabit Ənvər Odabaşov seçildi. Həmin il
Krım Tatarları ilə Ahıska türklərnin ilk birləşmiş qurultayı da keçirildi.
Qurultayda 600 nəfər nümayəndə iştirak edirdi. Qurultayda Ənvər Odabaşovu özlərinə
lider seçdi. Onun təşkilata rəhbərlik etdiyi dövrdə Moskva-Daşkənd-Tbilisi şəhərlərində və Azərbaycanda
isə Saatlıda ahıskalı türklər fəal hərəkata başlayırdılar. Bu müddətdə onlar
bir sıra yaddaqalan təsirli və cəsarətli kütləvi tədbirlər hazırlayıb həyata
keçirə bildilər. Bu dövrdə hərəkat liderləri arasında hərəkatın gələcəyi,
aparılacaq mübarizənin həyata keçirilməsi istiqamətində əsaslı fikir ayrılığı
yarandı və bu da nəticədə hərəkatın parçalanmasına səbəb oldu. Hərəkat üzvləri
arasında “Biz Kimik?”sualı ətrafında baş verən fikir ayrılığı hərəkatın mübarizə
əzmini, onun çəkisini və nüfuzunu xeyli zəiflətdi. Bir qrup əvvəllər olduğu kimi bu əqidədə idilər
ki, Ahıskalı türklər qədim türk tayfalarının nəsilərindəndir. Ahıska torpaqları
onların xalqlarına məxsus olmaqla, xalq kimi İslam dininə VIII-IX əsrlərdən
inam və etiqad edirlər.
Digər bir qrup isə bu günkü ahıskalı türklərin əslən
gürcü olduqalrını qəbul edib onların sonradan həm islamlaşdırıldığını və həm də
türkləşdirildiklərini əsas götürməklə özlərini Mesxetililər
adlandırırdılar. Sonuncu baxışın tərəfdarları
tarixi keçmişdə yol verilmiş səhvi düzəltmək üçün bu xalqı öz yerlərinə gürcü
kimi qaytarmağı və müsəlmanlaşdırılmış gürcü kimi adlandırılmalarını irəli
sürürdülər. Bu ideyanın tərəfdarı və lideri Saatlı rayonunun sakini, müəllim Lətifşah
Barataşvili idi. (L.Barataşvilinin ikinci həyat yoldaşı gürcü olmuşdur). Movlud
Bayraqdarov və onun tərəfdarları isə
L.Barataşvilidən fərqli olaraq sübut edildilər ki, onların əcdadları qədim
türk tayfalarından olmaqla, türkdür. Anadan olduğu doğma vətəni olan Ahıska elləri
də türklərin ata-baba doğma torpaqlarıdır.
O, öz ideyasını müdafiə edərkən əsas götürürdü ki,
bu məsələ ilə əlaqədar hələ 26 yanvar 1957-ci ildə Gürcüstan Nazirlər Sovetinin
işlər idarəsinin rəisi V.Patiaşvili rəsmi məktubla onların Gürcüstana gəlmələrinə
öz etirazını bildirmiş və «Türklərin Gürcüstanda yaşamaq hüquqlarının
olmadığını əsas gətirmişdir. Eyni zamanda tövsiyyə etmişdir ki, onların Azərbaycanlılarla
heç bir ayrı seçkilikləri olmadıqları üçün Azərbaycanda yaşaya bilərlər » Hərəkat
liderləri arasında 1959-cu ildə başlayan fikir ayrılığı tezliklə gizli təşkilatın
iki yerə parçalanmasına səbəb oldu.
No comments:
Post a Comment