Müasir dövrdə fizika elmi-texniki tərəqqinin aparıcı
qüvvəsinə çevrilmişdir. Bu elm sahəsində əldə olunan nailiyyətlər canlı və cansız təbiətin
sirlərinin açılmasında, həyat və məişətimizdə, tibb sahəsində, xalq
təsərrüfatının ən müxtəlif sahələrində irəli çıxan çətinliklərin aradan
qaldırılmasında özünü göstərir. Fizika, kimya və biologiyadan məktəb kursunun
başlıca vəzifəsi şagirdlərin təfəkküründə təbiətin əsas qanunlarını
cəmləşdirmək və buna əsasən də obyektiv aləmin tam mənzərəsini yaratmaqdır.
Məsələn, 9-11 –ci siniflərdə “Maqnit sahəsinin hərəkət edən yükə təsiri. Lorens
qüvvəsi” mövzusu öyrənilir. Mövzunun izahından sonra bu qüvvənin bioloji aləmdə
oynadığı roldan danışmaq yerinə düşər. Şagirlərə 9-cu sinifdə insanın
fiziologiyası fənnindən öyrəndikləri “leykositlər” mövzusunu xatırladaq.
Deyirik ki, leykositlər orqanizmi mikroorqanizmlərdən, toxumalara, qana daxil
olan kənar maddələrdən qoruyur. Leykositlər mikroorqanizmləri udur və özündə
həzm edir, bu hadisəyə faqositoz deyilir. Sağlam adamın qanında hər mm3- həcmdə
6000-8000-ə qədər leykosit var. Tədqiqat nəticələri göstərir ki, ekvatordan
qütbə doğru getdikcə bu miqdar 2 dəfə azalır. Bunun səbəbi lorens qüvvəsinin
təsiri ilə izah olunur. Bu qüvvə F=qBυsinα düsturu ilə ifadə olunur. Burada
q-hərəkət edən yük, B - yerin maqnit sahəsinin induksiyası, υ - yükün hərəkət sürətini,
α - maqnit sahəsinin istiqaməti ilə sürət vektorunun arasındakı bucağı
göstərir. Düsturdan görünür ki, bu qüvvənin qiyməti bucağın 00 və 1800 –yə
bərabər qiymətlərində sıfır 900-də isə böyük olur. Buradan görünür ki, kosmik
fəzadan yüklü zərrəciklər asanlıqla planetimizə daxil ola bilər. Qütblərdə
lorens qüvvəsi sıfır olduğundan bu zərrəciklərin hərəkətinə mane olan təsir də
yoxdur. Ekvatorda isə lorens qüvvəsi ən böyük qiymət alır. Deməli, kosmosdan
planetimizə daxil olmaq istəyən yüklü zərrəciklər lorens qüvvəsinin təsiri ilə
kənar edilir. Yüklü zərrəciklərlə leykositlərin əlaqəsini araşdıraq.
Tədqiqatlar göstərir ki, həmin zərrəciklər böyük sürətlə və enerji ilə
orqanizmə daxil olduqda 1-ci növbədə leykositləri məhv edir. Leykositlərin
azalması orqanizmin müdafiə qabiliyyətinin zəifləməsinə, yoluxucu xəstəliklərin
şiddətlə yayılmasına şərait yaradır. Orqanizm müdafiə oluna bilmədiyindən məhv
olur. Keçilən mövzunu həyatla, təbiətlə istehsalatla əlaqələndirəndə
şagirdlərin fizika fənninə marağı artır, gələn dərsi səbirsizliklə gözləyirlər
ki, daha hansı maraqlı faktları eşidəcəklər. Fizika müəllimi fizikanın tədrisi
prosesini belə maraqlı faktlarla zənginləşdirəndə şagirdlərdə elmi dünya
görüşünü formalaşmasından başqa digər fənlərlə - kimya, biologiya, coğrafiya və
riyaziyyatla inteqrasiyasına nail olur.
Südabə IBRAHİMQIZI, Bakı şəhəri Suraxanı rayonu 114
saylı tam orta məktəbin müəllimi
No comments:
Post a Comment