Böyükağa Mikayıllı. “İşıq”
sənədli romanı. I kitab. Bakı, “MM – S” müəssisəsi, 2013.
Müasir dövrdə ictimai-siyasi, sosial-iqtisadi və
mədəni-mənəvi proseslərdə baş verən böyük dəyişikliklər, heç şübhəsiz,
insanların fərdi həyatına da nüfuz edir. Bu yolda indiki məqamlarda sözün böyük
mənasında ziyalı olmaq, mədəni-mənəvi xislət sahibinə çevrilmək, milli ruh və
ideyalara söykənmək hər birimizdən mətin iradə, yüksək əzmkarlıq, coşqun ruh
tələb edir.
İnsan və cəmiyyət problematikasının əbədiyaşar ünvanı olan
ideal obrazlar nümunıəsinə tapınmaq cəhdi bütün zaman kəsiklərində olduğu kimi,
bu gün də aktual bir seçim olaraq real düşüncəyə uyğun hümanist qayələrlə
inkişaf edir.
Bu zəmindən əsl insan, ləyaqətli şəxsiyyət, böyük vətəndaş
imici qazanmış hər bir ideal tipin həyat və yaradıcı nümunəsindən istifadə
etmək, şəxsi əmək və fəaliyyət yolunda onu özünə örnək bilmək nəcib və
təşəbbüskar iş sayılmalıdır. Xüsusən, yaradıcı fəailiyyətlə məşğul olan
adamların ahəngdar inkişafında estetik-mənəvi aspektlərin prioritet təşkil edən
zənginliklərinin üzə çıxarılması gənc, böyüyən müasir nəsil üçün çox ibrətamiz
bir həyat yoludur.
Zaman və məkan kontekstində bu məqamların təmin olunması
üçün də ilk növbədə yüksək nəzəri və təcrübi bilik və bununla yanaşı, yüksək
iradə nümayiş etdirə bilən yetkin şəxsiyyət olmaq tələb edir. Pedoqoji elm və
proses sahəsində istedadlı alim; ədəbi-estetik mühitdə nəğməkar şair; ictimai
arenada nüfuzlu maarifpərvər; milli mətbuat sferasında – müqtədir publisist;
dövlətçilik tədbirlərində fəal ictimai xadim; ailə təşnəsində müdrik
valideynlik mövqeyi; nəhayət, cəmiyyət tutumunda azad və sərbəst düşüncəyə
malik, qədirbilən şəxsiyyət kimi tanıdığımız ölkə prezidentinin fəxri
təqaüdçüsü, Rusiya Sosial Pedoqoji Elmlər Akademiyasının üzvü, Respublika
Təhsil Şurasının sədri, pedoqoji elmlər doktoru, professor Əjdər Əbdülhüseyn
oğlu Ağayevin də həyat və məslək yolu haşiyəyə aldığımız bu hisslərlə bağlı
intəhasız tapıntılarla doludur.
Qədirbilənlik, sadəlik nümunəsi olan bu münəvvər şəxsiyyətin
ömür-gün yolunun mənalı anlarını, maraqlı cizgilərini, füsunkar mündəricəsini
dərin və lakonik məzmunda qələmə almaq hər bir yazar üçün çox ciddi mahiyyət kəsb
edən ümumxalq və ümumdövlət səviyyəli bir işdir.
O da məlum həqiqətdir ki, mədəniyyət və pedoqoji fikir
tariximizdə əzəli və müstəsna xidmətləri olan alim-pedoqoqlarımız,
müəllim-yazıçılarımız çox olmuşdur. Onların ən ali hikmət yolu iki istiqamətdə
söz sənəti olan ədəbiyyatla və peşəkar fəaliyyət nümunəsi ilə təmsillənən
müəllimliklə birləşərək, qoşa qanad altında bərq vurmuş, həm nəzəri, həm əməli
biliklənmə yolu ilə əhəmiyyətli təcrübə qazanaraq insan şəxsiyyətinin
formalaşmasına xidmət etmişdir.
Çağdaş dünyamızın bu qəbildən olan simalarının həyat və
mənəviyyat kredosunu yəqinləşdirib üzə çıxarmaq ənənəsində həmişə özünə
məsuliyyətlə yanaşan peşəkar jurnalist, “Təhsil və Zaman” qəzetinin redaktoru
Böyükağa Mikayıllının da belə səpkili yazıların hazırlanmasında əməyi böyükdür.
Elə bu günlərdə onun işıq üzü görən “İşıq” adlı sanballı kitabı da
dediklərimizə sübutdur. Kitabda (haqqında yuxarıdakı mülahizələrimizlə
qısa-səciyyə verdiyimiz –V. B.) pedoqoji elmlər doktoru, professor Əjdər
Ağayevin həyat yolundan, təhsil illərindən və fəaliyyətindən ilk mərhələsindən
bəhs olunur.
Müəllif öz mənəvi-intellektual potensialının verdiyi imkan
çərçivəsində araya-ərsəyə gətirdiyi “İşıq”la ilk dəfədir ki, oxucuların
görüşünə gəlir. Sənədli roman janrında yazılan bu kitab bədii üslubla, pedoqoji
təhlil yönümünün sintezindən ibarət qiymətli effektiv nəticə verən ensklopedik
külliyyat kimi də oxucu üçün çox maraqlıdır.
Kitab müəllifi uzun illər bir yerdə, eyni sahədə çalışıb
işlədiyi həmkarının maraq dolu həyat fraqmentlərini dərin sosial ictimai
məzmunda dəyərləndirməklə yanaşı, bədii-metodik, ədəbi-bədii sözün məna dolu
çalarlarından istifadə edərək, müəllim şəxsiyyətinə, onun ecazkar dünyasına son
dərəcə humanist-demokratik prinsiplər işığında təhlil verərək, bir ömrün
nümunəsində bitib-tükənməyən bu xarakterik cizgiləri əsil vətəndaş-jurnalist əzmi
ilə ümumiləşdirə bilmişdir.
Yəni o ilk dəfə olaraq bu janr dəstəyində qələm uğurunu
sınayaraq, cəmiyyətdə ən şərəfli və müqəddəs sənət olan müəllim ömrünü, bu
sənətdəki kamilliyi, insani ülviyyəti, doğmalıq duyğusunu portret-oçerk
silsiləsi zəmnində, ideya mənəvi yaşantılar təcəssümü ilə hasilə gətirmişdir.
Sözün
çəkisini bilənlər yaxşı başa düşürlər ki, təəssürat – xatirə ünsürünün güclü
olduğu bu növ əsərlərdə əsas leytmotiv avtobioqrafik elementlərin qabardılması
olsa da, insan xarakterinin dəqiq, psixoloji detallarla, mənəvi yaxınlıq
müstəvisində açılması o vaxt oxucuda pozitiv əhval-ruhiyyə yaradır ki, yazıçı
istedadının daxili hissiyyat gücü inandırıcı və yapışıqlı olsun. Təsvir olunan
fakt və hadisələrdəki nəzərə çarpan məziyyətlər ithaf və bədii obraz yaratmaq
qayəsi, onu həssas ürəklərə pərçimləmək səyi yazar şəxsdən əsl hünər, mətanətli
yaradıcılıq manerası tələb edən keyfiyyətlərdə özünü daha çox biruzə verir.
Müəllim
şəxsiyyəti probleminin sənədli-xronikal, qaranlıqda itirilmiş təmiz və pak əməllərinin
incə gövhərlərini işıq nurunda ayırıb axtarmaq yolunu tapmağın güc sehrini
oxucuya canlı həyat kimi təqdim edən müəllif yaradıcılığında ən zəngin
metaforlar çox dərin və həssas detallarla təhlil-tərtib edilmişdir.
Məhz bu
yönündən öz ecazkar qayələrini bir ömrün işığına həsr edən müəllif
təhkiyələrindəki fikir aydınlığı, hamı üçün aydın və anlaşıqlı şərh üslubu,
əsər boyu zəngin vəsilə olaraq süjet xəttini tamamlayır, onun asan və sadə
yollarla mənimsənilməsi üçün geniş şans yaradır.
Gənc qələm sahibinin
əsas məramını konkret obraz, real faktoloji materiallar təşkil etsə də, müəllim
əməyinin alim-pedaqoq işinin zəhmətlə, fəailiyyətlə bağlı olan effektiv
nəticələrini tərənnüm və təsvir edən lövhələrini ədəbi-bədii təhlil
kontekstində, didaktik yanaşma istiqamətində, yeri gəlldikcə romantik tərzdə,
müqəddəslik simvolu kimi, dilə gətirməsi məqamlarını da yüksək ifadə üslubu ilə
şərh olunmuş söz istinadgahlarındakı güc və qüdrətdən aydın sezmək olar.
Kitabın ideya
və məfkurəyi istiqaməti aydındır... Ömrü boyu öz parlaq ziyalılıq mədəniyyəti
ilə döğma xalqına sidq ürəklə xidmət etmiş neçə-neçə könüllərə qəlb sirdaşı
olmuş yetimə, kimsəsizə həyan qalmış, arabir narahatlıq yaradan cismani
ürəyinin narahatlığına baxmayaraq daima gənc nəslin ideya mənəvi axtarışları
üçün baş bilən olmuş professor Əjdər Ağayevin məşəqqətli, lakin şərəfli
ömür-gün yolundan bəhs etmək. Müəllif öz “qəhrəmanının” könül riqqətə gətirən
bu günlərin həmin xatirələr işığında belə edərək yazır: “Haram-halal fəlsəfəsi
Əjdərin düşüncəsində, fikir və təfəkküründə məhz uşaqlıq illərindən yuva
salmış, onun mənəvi aləminin formalaşmasında müstəsna rol oynamışdı...
...Müharibənin
şiddətli aclıqla müşayiət olunan vaxtlarında kənd camaatının, elə Əjdərin
ailəsinin də köməyinə bir də kəndlərindən axan çaydan tutduqları balıq gəlib.
Nə yaxşı ki, həmin illər... Tanrı insanları ac qoymurmuş. Çayda hamıya yetən qədər
balıq, çöldə quş, yemlik, quşəppəyi olarmış. Adamlar da onlardan istifadə
etməklə aclıqdan xilas olarmışlar.”
Bəli, ulu
təbiətin, qüdrətli cəmiyyətin və saf idrakın ümumi bir həyat qanunauyğunluğu
var. Əgər insan övladı saf, halal xisləti özü üçün daimi əqidə və məslək inamı
kimi bilib, qəlbində yaşadırsa, onun içində parlayan işıq da əbədi bərq
vuracaq, həmişə ağılın, zəkanın sönməz məşəlinə çevriləcəkdir.
Oxunmaqdan
doyulmayan kitabın ikinci bir üstün məziyyəti isə həyatda həqiqət fəlsəfəsinin,
kamilliyə aparan yolun, toqquşan mədəniyyətlərin, inam və sevgidən yaranan
işıqlı əməllərin əsl müəllimdə, onun fəaliyyət prinsiplərində təzahür edən
didaktik səciyyəli məsələlərin aydın duyulub-düşünülməsində - yaxşı insan
olmağın, təbiət, cəmiyyət və insan vəhdətindən nur alan işıqlı əməl sahiblərini
öyrədib həyata hazırlamaq meracı ilə bağlı olan həmahəng düşünmək bacarığını
göstərən bədii-estetik lövhələrin tərənnümüdür.
Xüsusən,
şagirdlərin mənəvi kamilliyi yolunda saç ağardan, dilavər nitqi, səlis yerişi,
nurlu baxışları ilə öz yetişdirmələrinin xatirəsində işıqlı ziyalı kimi qalan
gənc Əjdərin ən mahir pedaqoq-tərbiyəçi aurasına qədər aparan yolun təxəyyül və
düşüncələrdə canlandırmaq fütuhatında müəllif tərəfindən səmimi, leqal
elementlərlə vurğulanmışdır. O, bu münasibətlə yazır:
“Qardaşımın
(əməkdar təbliğatçı, veteran məktəb direktoru olmuş Abuzər Ağayev nəzərdə
tutulur –V. B.) söhbətlərini, tövsiyyələrini müqəddəs kəlam kimi qəbul edib,
onun malik olduğu əxlaqi-mənəvi dəyərlərə, inam və əqidəyə, şəxsiyyət, vətəndaş
mövqeyinə, ziyalılıq mədəniyyətinə tapınan Əjdərin də düşüncəsində bir amal kimi
özünə möhkəm yer qazanırdı: mükəmməl təhsil almaqla cəmiyyətə faydalı vətəndaş
olmaq.”
Bu arzu və
diləklər qoynunda böyüyən tələbə Əjdər Ağayevin filoloji fakultədə təhsil
aldığı illərin xoş xatirələrini də həssas duyğusallıqla oxucu diqqətinə
çatdıran kitab müəllifi tələbə statuslu, şux bir gəncin qaynar günlərindən bizə
ərməğan qalan epizodlarını elmə, təhsilə sirdaşlıq zəminindən, həyati
dünyagörüşü platformasından, yaradıcı fikir və düşüncələr prizmasından, insan
və insanlığa baxışlar sistemindən təhlil edərək, onun ləyaqətli kadr kimi keçdiyi
maraqlı məqamları da qibtə ediləcək səviyyədə mübariğəsiz, həqiqi gerçəkliklər
müstəvisində, həll edərək sanki qəhrəmanın özünə xas, yüksək bədii-estetik
palitrasını yaratmışdır. Tələbə Əjdərin ədəbi və pedoqoji düşüncələrinə
qol-qanad vermiş bu müqtədir simaların onun qarşısında yeni-yeni yaradıcılıq
üfüqlərini açmaqda olan təsir imkanları haqqında olan mülahizələrində də müəllif çox haqlı
olaraq əsl müəllim pedoqoji ustalığından xəbər verən mətləblərə işıq salır, həm
də buna başqalarının nəsihətləri şəklində deyil, kənardan təsir kimi yox, bir
insan mənəviyyatı ilə çulğalasan manifest kimi təqdim edir. O, öz iç dünyasının
qavradığı təcrübi hisslərdən, məntiqi təfəkkür əməliyyatlarından bədii deyim
lövhələrindən real gerçəklik traktovkasında istifadə edərək bir daha
qəhrəmanının həyat səhifələrini mənalandırmaqla bu ömrə təşnə olan sələflərinin
əməli xidmətlərini öz baxış bucağından, qəlbinin nuru, mənəvi işıqlanma kredosu
ilə ümumiləşdirərək göstərir ki, “Tarix-filologiya fakultəsi bir sira xüsusuyyətlərinə
görə digər fakültələrdən fərqlənir... Teatrşünaslığı Ağakişi Kazımov, musiqini
isə Şəfiqə Axundova kimi gələcəyin görkəmli sənətkarları tədris edir. Gənc kadr
kimi ilk addımlarını atan bu sənət adamları öz istedadlarını, müasir səciyyə
daşıyan ideya, fikir və mülahizələri ilə tələbələrin yaddaşında silinməz iz
buraxırlar, onların kino, musiqi sənəti haqqında düşüncələrinə yeni çalar
qatırlar... Əlli-altmış il bundan əvvəl pedoqoji İnstitutda (ADPU – V. P.)
təhsil alan tələbələrin hansı görkəmli alimlərin mülahizələrini dinlədiklərini
öyrəndikcə, insanda bir həsəd hissi yaranır. İsmayıl Şıxlı, Mikayıl Rəfili,
Əzəl Dəmirçizadə, Əhməd Kərədi Zəkizadə, Şıxəli Qurbanov, Əkrəm Cəfər, Mehdi
Mehdizadə, Əhməd Seyidov, Mərdan Muradxanov, Fikrət Seyidov, Zeynal Tağızadə,
Ağaməmməd Abdullayev, Şükür Sadıqov, Həmid Əliyev, Kamal Qəhrəmanov, Əhəd
Hüseynov və başqaları”.
Göründüyü
kimi kitab müəllifi Əjdər Ağayevin tələbəlik illərinin xoş duyğularının bu
nurlu şəxsiyyətlərin bulağından su içdiyini, milli-mənəvi keyfiyyətlərinin,
ictimai-siyasi məfkurəsinin, bədii-estetik düşüncə cizgilərinin formalaşmasında
bu adların hər birinin incə, həssas ləpirlərinin olduğunu qeyd etməklə bir daha
öz qəhrəmanının tələbəlik günlərinə düşən işıq payından necə bəhrələndiyini də
kövrək və estetik duyğularla haşiyələndirmişdir.
Ümumiyyətlə,
“İşıq” sənədli romanının ideya mənəvi çalarlarında insan qəlbini riqqətə
gətirən, milli və bəşəri düşüncələrə dayaq olan, xəlqilik və vətənpərvərlik
tərbiyəsi təlqin edən, köksündə xalq və dövlət sadiqliyi daşıyan, yüksək
əməllər yolunda mübariz olmaq keyfiyyətlərini formalaşdıran, milli birlik, azad
və sərbəst düşüncə qaynaqlarında cilalanan, insan firavanlığına xidmət edən saf
diləklər uğrunda olan mətin-iradi xüsusiyyətlərin bir ömür salnaməsinə sığan
əlamətləri də ciddi analtik təhlil yolu ilə təsbit olunmuş yetkin, püxtələşmiş
uğurun məhsuludur.
Kitabda
məzmun çaları ilə yanaşı, illüstrativ materiallardan, novator yanaşma
tərzindən, tarixi məxəzlərdən, arxiv, muzey eksponatlarından istifadə imkanları
da ürəkaçandır.
Xüsusən
kitabın forzasında “Ön söz əvəzi” yerinə işıqlı dünya düşüncəsinə qərq olan
qəhrəman prototipinin rəsm cizgisi olduqca maraqlı jestdir.
Bir daha
xatırlatmaq istəyirəm ki, Böyükağa Əlisəfa oğlu Mikayıllı tədqiqatçı-jurnalist,
yazıçı-publisistdir. Azərbaycan Təhsil Şurası mətbuat xidmətinin rəhbəri,
“Təhsil və Zaman” qəzetinin redaktorudur. Təhsil sahəsində tədqiqat xarakterli
xeyli metodik, publisistik məqalənin, müsahibənin, hekayənin, müəllifidir.
“İşıq”
sənədli romanı müəllifin ilk kitabıdır.
İnanırıq ki,
bu kitab ədəbi və pedoqoji ictimaiyyətimizin geniş marağına səbəb olacaq, öz
sevimli oxucularının bədii-pedoqiji təfəkkürünü, zəngin mənəvi aləmlərini bir
daha cilalamaqda onların daimi stolüstü kitabına çevriləcəkdir.
Vidadi
Bəşirov,
Azərbaycan
Dillər Universitetinin
Pedaqogika
kafedrasının dosenti,
Pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru
No comments:
Post a Comment