3.23.2015

Gələcəyə yol açan müəllim

Bu yazı Səbail rayonundakı 239 nömrəli tam orta məktəbin biologiya müəllimi Nübar Qayıblının iş təcrübəsi haqqındadır...

 Əyanilik hər bir fənnin tədrisində mühüm əhəmiyyətə malikdir. “Biologiya” da bu baxımdan istisna deyil. Amma əyani vəsaitlərin sinif otağında mövcudluğu heç də o demək deyildir ki, müəllim artıq dərs prosesində hər bir şeyə nail olacaq, mövzunu yüksək səviyyədə mənimsədəcəkdir. Əyani vəsaitlərin mövcudluğu işin hələ başlanğıcıdır. Əsas məsələ bu vəsaitlərin tədris prosesinə ustalıqla tətbiq olunmasıdır. Bakının Səbail rayonu Patamdar qəsəbəsi 239 nömrəli tam orta məktəbin biologiya müəllimi Nübar Qayıblı dərs prosesində əyaniliklə nəzəriyyəni ustalıqla sintez etməyi bacaran, şagirdin təfəkküründə, təbiətin obrazını, bu obraza  məhəbbət yaratmaq qabiliyyətinə malikdir. Əslində Nübar Qayıblının yaratdığı biologiya kabineti onun tədris etdiyi mövzuların mini modelidir desəm, doğru olar. O, hər hansı bir mövzunu tədris edəkən sinifdə həmin mövzuya uyğun olaraq mühit yaratmaqla, şagirdin nəzərlərini, düşüncələrini bütünlüklə həmin mövzuya yönəltməyi bacarır.

Dərs ilinin sonlarına yaxın idi. 239 nömrəli tam orta məktəbin direktoru, respublikanın əməkdar müəllimi Sədaqət Əzimova məni məktəbdə Heydər Əliyevin 91-ci ildönümü ilə əlaqədar keçirilən tədbirə dəvət etdi. Tədbirin maraqlı məqamlarından biri proqrama daxil edilən açıq dərslər idi. Həmin gün açıq dərs verəcək müəllimlərin siyahısına diqqət yetirdim. Nübar Qayıblının adına rast gəlincə, ilk olaraq onun dərsini müşahidə etməyi planlaşdırdım. Seçimim təsadüfü deyildi. Nübar müəllimi Təhsil Şurasının həyata keçirdiyi elmi-praktik konfranslardan, təlimlərdən, “Təhsil və zaman” qəzetində dərc etdirdiyi məqalələrdən tanıyırdım. Düşünürdüm ki, Nübar müəllimin iş təcrübəsi haqqında qəzetimizə yazı hazırlayaram.
Sinfə daxil olanda qəribə mənzərə ilə qarşılaşdım. Sanki sinif otağına deyil, təbiətin gözəllikləri ilə rahiyələnmiş bir məkana düşmüşdüm. Divar boyunca düzülmüş gül-çiçəklər, dibçəklərdə cürbəcür yaşıl bitkilərin yaratdığı kompozisiya sinfi sanki təbiətin bir parçsına çevirmişdi. Təbii gözəlliklər əhatəsində əyləşmiş şagirdlər diqqətlə müəllimi dinləyirdilər. Divarlardan kimya-biologiya elmində inqilab etmiş görkəmli alimlərin foto şəkilləri asılmışdı. Saxlanclarda biologiya fənninə aid hər cür əyani vəsaitlər düzülmüşdü. Bu mənzərəni təbii olaraq ağ xalatlı şagirdlər tamamlayırdı. Bir sözlə,  sinifdə təlimi yüksək səviyyədə təşkil etmək üçün ahəngdar mühit yaradılmışdı. Nübar müəllim həmin gün üçün maraqlı və aktual mövzu seçmişdi. O, 9-cu “a” sinfində apardığı açıq dərsi “Oftalmologiyamızın tükənməz xəzinəsi: akademik Zərifə xanım Əliyeva” mövzusuna həsr etmişdi. Müəllim bu mövzunun tədrisində təchizat kimi informasiya-kommunikasiya texnologiyalarından istifadə edirdi. Müəllimin nümayiş etdirdiyi kadrlar Azərbaycanlı alimin mühüm əhəmiyyət daşıyan elmi işi ilə yanaşı, göz xəstəliklərinin mənşəyi, yaranma, inkişaf etmə tendensiyalarını da uşaqların gözləri önündə canlandırırdı. Əsl ana, qadın, həkim, şəxsiyyət obrazını yaradırdı. Müəllimin hazırladığı bu vəsait ümumiyyətlə, ciddi elmi-nəzəri, didaktik mahiyyətli ilə əhəmiyyətli idi.
Nübar Qayıblının bu dərsi onu bir müəllim kimi qismən tanımağıma şərait yaratmaqla, onun iş təcrübəsi ilə bağlı yazı hazırlamaq ideyama təkan verdi. Bir neçə gündən sonra müşahidə etdiyim dərslərində isə Nübar Qayıblının bir müəllim və şəxsiyyət kimi obrazı mənə aydın oldu. 

Öncə bir məsələyə toxunmaq istərdim. 239 nömrəli tam orta məktəbdə, ümumiyyətlə ekoloji mövzuda keçirilən tədbirlərə diqqətlə yanaşılır. Bu məktəb haqqında yazdığım yazılarda məktəbin direktoru Sədaqət Əzimovaya istinadən göstərmişəm ki, məktəb Beynəlxalq Ekoloji layihə olan ENO-nun fəal üzvlərindən biridir. Dünyanın minlərlə təhsil müəssisəsinin qoşulduğu bu layihədə fəal iştirakına görə 239 nömrəli tam orta məktəb sertifikatla təltif edilmişdir.
Nübar müəllimin 6-cı sinifdə tədris etdiyi “Qoruqlar” mövzusu da məzmunu etibarilə qlobal mövzudur. Elə müəllim özü də bu mövzunun qlobal mahiyyətini açmağı, onu şagirdlərin nəzərində bəşəri mərtəbəyə yüksəltməyi, eyni zamanda şagirdlərdə məhəbbət oyatmağı bacarmışdı. Dərs belə bir ideyanı təlqin edirdi ki, ekologiyanın mühafizəsi ümumbəşəri işdir. Dünyanın harasında olursa olsun təbiətə vurulan ziyan ümumiyyətlə, insanlığa vurulan ziyandır. Hər bir kəs təbiətin qorunmasına öz töhfəsini verməlidir. Bəs buna necə nail olmalı? Bunun üçün uşaqlar kiçik yaşlarından təbiətə məhəbbət ruhunda tərbiyə olunmalıdırlr.
Müəllim “Qoruqlar” mövzusunun verdiyi imkanlardan istifadə etməklə ermənilər tərəfindən işğal olunan ərazilərimizdə qalan qoruqlar-Qaragöl və Bəstiçay Dövlət Qoruqları haqqında ətraflı məlumat verdi. Bundan sonra şagirdlərə kontr-xəritə paylandı. Qrup şəklində oturmuş şagirdlər xəritədə qoruqları tapıb qeyd edirdilər. Dərs boyunca monitorda qoruqlara aid verilən maraqlı maraqlı məlumatlar şagirdləri istiqamətləndirmək baxımından əhəmiyyətli rol oynayırdı. Diqqətçəkan məqam bu idi ki, şagirdlər qoruqları təbiətin bir hissəsi olmaqla yanaşı, həm də tam mahiyyəti ilə dərk edir, onun insanlar üçün, bəşəriyyət üçün, bütün canlılar üçün hansı əhəmiyyətə mailk olduğunu anlayırdılar. Dərsdə tam aydın olurdu ki, Nübar müəllim şagirdlərinə təbiəti, ekologiyanı, biologiyanı onların ən yaxın bir varlıqları kimi sevdirməklə öyrədə bilir. Şagirdlərin cavablarından hiss edirsən ki, onlar dünyanın hansısa ölkəsində təbiətin ziyan çəkməsindən acı təəssüf hissi keçirirlər, ona ürək ağrısı ilə münasibət bildirirlər. Eləcə də erməni işğalında olan ərazilərimizin ekoloji durumundan ciddi narahatlıq keçirdiklərini, bu problemin qlobal problem olduğunu narahatlıqla dilə gətirirlər.  Bu da deməyə əsas verir ki, Nübar Qayıblı istər dərs prosesində, istərsə də sinifdənxaric, məktəbdənkənar tədbirlər zamanı şagirdlərin vətəndşlıq hisslərinin formalaşdırılmasını başlıca prinsip olaraq irəli sürür. Nübar müəllimin dərsi yalnız həyatın görünən tərəflərinin sinfə gətirilməsi, uşaqları həyatın, təbiətin bitib-tükənməyən təbii xəzinəsi qoynuna çıxarmaqla bitmir. O, dərsin, müasir texnologiyaların imkanlarından istifadə etməklə təbiətin sehrli aləmini uşaqların gözü önündə cnlandırır. Problemin elmi mahiyyətini elə ustalıqla xarakterizə edir ki, təbiət özü öz qəlbini, öz sirrini açır. O, dərsi elə ardıcıllıqla aparır ki, qoyulmuş problem şagirdin dilindən özü özlüyündə açılır.
Mütəxəssislərin fikrincə, ən yaxşı pedaqoq, ən yaxşı müəllim şagirdin bioloji xüsusiyyətlərini bilən müəllimdir. Müəllim şagirdi yalnız zahiri olaraq tanımaqla kifayətlənməməlidir. İnsanı hərtərəfli olaraq tanıya bilmək müəllimin ən böyük uğurudur. Buna nail olmq üçün şagirdin psixi, fizioloji, mənəvi, eləcə də bioloji xüsusiyyətləri müəllimə aydın olmalıdır. Bu xüsusiyyətləri müəyyənləşdirən müəllim şagirdə yanaşmada düzgün mövqe tuta bilər. Nübar Qayıblının dərslərini müşahidə edərkən diqqətimi çəkən məqamlardan biri bu idi ki, o, şagirdlərinin fərdi qavrama xüsusiyyətlərini ciddi şəkildə nəzərə alırdı.
Qrupların öz işlərinin təqdimatı da maraqlı məqamlarla yadda qalırdı. Bunlara diqqət yetirək: Birinci məqam o idi ki, qrupda hər kəs lider rolunu oynya bilirdi. İkinci məqam o idi ki, qruplararası və qrupdaxili rəqabət mühiti yaradılmışdı. Üçüncü məqam kimi diqqətimi çəkirdi ki, şagirdlər elə Nübar müəllimin özü kimi, inamlı, müstəqil, sərbəst fikir söyləmək, öz fikirlərini müdafiə etməkdə iddialı görünürdülər. Bu məqamı altıncılarda olduğu kimi, yeddincilərdə də müşahidə etdim. 7-ci sinifdə “Qurdların müxtəlifliyi” mövzusunda keçirilən dərsi qurdlar haqqında filmin nümayişi ilə başlamaqla, sinifdə canlanma yaratdı. Bu mərhələdən sonra hamı mövzunu öyrənmək həvəsində idi. Müəllim mövzu ilə bağlı elə məqamları seçib təqdim etdi ki, 7-ci sinif şagirdinin bilməli olduğu mühüm məqamlar onlara bəlli oldu. Qurd xəstəliklərindən qorunmağın yolları, ona yoluxmmaq üçün hansı gigiyenik qaydalara əməl olunması (əllərin, paltarların, dişlərin, dırnaqların daim təmiz saxlanılması, çirkli meyvələrin qəbul edilməməsi, çiy suyun içilməməsi və s.), qurd xəstəliklərinin müalicəsi haqqında müəllimin verdiyi izahat, eyni zamanda şagirdlərin diskussiyaya cəlb olunması mövzunun mənimsədilməsində mühüm rol oynayırdı. Ümumiyyətlə Nübar müəllimin sahib olduğu orta ixtisaslı tibb təhsili, eləcə də coğrafiya müəllimliyi dərsin ayrı-ayrı mərhələlərinin yüksək səviyyədə qurulmasına yardımçı olurdu.
6-cı “b” sinfi də Nübar müəllimin biologiya kabinetinə şövqlə daxil oldu. Onları qarşıda gözləyən dərsin əsrarəngizliyindən xəbərdar idilər. Elə Nübar müəllim də həmin əhvalda idi. Müəllimin ən böyük uğuru şagirdlərin onun dərsinə həvəslə can atması, maraqlarının təmin olunmasıdır. Əgər müəllim buna nail olubsa, deməli əsl müəllimdir.
Qeyd edim ki, 6-cı “b” sinfində də “Qoruqlar” mövzusu kecirilirdi. Bu gün bu mövzunu ikinci dəfə dinlətirdim. Düşünürdüm ki, birinci dərsin eynini müşahidə edəcəm. Amma belə olmadı. Sinif kimi sanki Nübar müəllim də dəyişmişdi. Öncə oxunan “Ana təbiətin məktubu” sinfin əhval – ruhiyyəsini müəyyənləşdirməklə bərabər, şagirdlərin biologiyaya olan sonsuz marağını da meydana qoydu. Diskussiya başlandı. Ağacların kəsilməsi, dənizlərin, çayların, havanın çirkləndirilməsi, Atom Elektrik Stansiyalarının, zavodların vurduğu ziyan təbiəti qəzəbləndirir. Bu ziyanı, bu qəzəbi aradan qaldırmaq üçün neyləmək lazımdır. Uşaqların maraqlı, əhatəli cavablarıbir dinləyici kimi gözlərimin qarşısında təbiətin əzablarını canlandırırdı. Bu dərs sanki təbiətin mövcud vəziyyətini xarakterizə edən bir film idi. Həm də bu film uşaqların dilindən səsləndiyi üçün daha təsirli və cəzbedici görünürdü. Müəllim şagirdlərinin hər birini sanki Azərbaycanın, dünyanın ekoloji durumunu, bioloji müxtəlifliyini qorumaq üçün yetişdirirdi. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, Nübar Qayıblının yetirmələri arasında bioloqlar, həkimlər, ekoloqlar, elə onun özü kimi öz işinin ustası olan müəllimlər də az deyil.
Nübar müəllimin digər dərsləri kimi bu dərsi də maraqlı sonluqla bitdi. Uşaqlar Ana təbiətin onlara yazdığı məktuba cavab ünvanladılar. Bu cavabda bu gün bu sinifdə gələcəyin əsl vətəndaşının formalaşdığını görmək mümkün idi...

Böyükağa MİKAYILLI       




No comments:

Post a Comment