Bu yazı Bakının Səbael rayonundakı 162 nömrəli tam
orta məktəbin ingilis dili müəllimi Svetlana Nəcəfovanın iş təcrübəsindən bəhs
edir.
Müşahidə etdiyim dərslərdə diqqət yetirdiyim ən
mühüm məqamlardan biri müəllimin şagirdlərin dərketmə qabiliyyətlərini,
ümumilikdə, fəaliyyətlərini dərsdə irəli sürülən ideyanın əsaslarına yiyələnməyə
kökləməkdən ibarətdir. Əgər müəllim ilk dəqiqədən bunu bacaracaqsa, şagird
mövzunun irəli sürdüyü fikirlər aləmində çaşıb qalmayacaq, düzgün istiqamət
götürüb, bu yöndə irəliyə doğru
addımlayacaq. Sözsüz ki, dərsin əvvəlində müəllimin yaratdığı motivasiya bu
baxımdan mühüm səciyyə daşıyır. Amma motivasiyanın özünün təşkili də müəllimdən
bir sıra mühüm cəhətlərə əməl etməyi tələb edir. Bunlardan ən başlıcası şagirdlərin
təfəkkür imkanlarını düzgün dəyərləndirmək, yaş fiziologiyası, zehni inkişaf
dinamikasının nəzərə alınmasıdır. Bakı şəhəri Səbael rayonu 162 nömrəli tam
orta məktəbin ingilis dili müəllimi Svetlana Nəcəfovanın 4-cü sinifdə “Mənim
sevimli yeməklərim” mövzusunda apardığı dərs də bu baxımdan diqqətimi cəlb
etdi.
Monitorda nümayiş etdirilən musiqi fonunda rəngarəng yeməklər, artıq,
mövzunun yeməklər haqqında olacağı barədə məlumatı ötürmək baxımından əhəmiyyətli
oldu. Bu musiqi həm də sinfə dinamika bəxş etdi. Müəllimin nümayiş etdirdiyi
yeməklər sırasında öncə digər millətlərin mətbəxinə xas olan ərzaqlar yer aldı.
Ardınca Azərbaycan milli mətbəxindən yeməklər əks olundu. Əslində müəllimin irəli
sürdüyü ideya fidanların düşüncəsində yeməklərin yalnız bir qida olaraq gərəkli
olduğunu əks etdirmək deyildi. Onun ideyası, əgər diqqət yetirsək, görmək
mümkün idi ki, yemək, mətbəx mədəniyyətini, xalqların bu mədəniyyətə necə
yanaşması, onun hansı formada dəyərləndirilməsi, dünyaya təqdimetmə
imkanlarının hansı səviyyədə olması dayanırdı. Svetlana Nəcəfova Azərbaycan mətbəxini,
Azərbaycanın milli yeməklərini onun mədəni, mənəvi dəyələrinin, adət-ənənəsinin
bir parçası kimi təqdim etməyi bacarırdı. O, bunu dördüncülərin anlaq səviyyəsində
qurmaqla, düşüncələrdə belə bir fikirin əks olunmasına nail olurdu: süfrə, mətbəx,
yemək tərzi mühüm mədəniyyət, adət-ənənə göstəricisidir. Yaşımızdan asılı
olamayaraq biz bu mədəni dəyərə sahib olmalı, eyni zamanda onun daşıyıcısına
çevrilməliyik. Müəllimin irəli sürdüyü tədqiqat sualı da özündə məhz bu
ideyanın şagirdlərin hansı səviyyədə dərk etməsi, bu dərketmədən asılı olaraq
onu necə ifadə edə bilməsini aşkara çıxarmaq məqsədi daşıyırdı. Əslində tədqiqat
sualı çox sadə görünürdü: “Sizin sevimli yeməyiniz hansıdır?” Amma Svetlana Nəcəfovanın
ustalıqla yanaşması sayəsində şagirdlərin bu suala verdikləri cavablar dərsin məna
tutumunu zənginləşdirirdi. Ümumiyyətlə Svetlana Nəcəfova üçün hər hansı bir
mövzu yalnız həmin mövzunun sərhədləri daxilində tədris olunmur. Hər halda bu dərsdə
mən bu qənaətə gəlirdim. Mövzunun verdiyi imkanlardan istifadə edən müəllim
monitorda təbiətin əsrarəngiz nemətlərini nümayiş etdirməkə, süfrə nemətlərinin
təbiətdən gəldiyini, hansı tərkibə, hansı əhəmiyyətə malik olduğunu meydana
qoyurdu. Tədqiqat sualı ətrafında fəallaşan şagirdlərin cavabları da intensiv
xarakter almaqla, hər dəqiqənin, hər bir şagird üçün səmərəsini artırırdi. Svetlana Nəcəfovanın dərs prosesinə
yanaşmasında diqqətimi cəlb edən ən mühüm məqamlardan biri də elə bu səmərəliliyin
artırılması üçün şagirdlərin hər birini fəaliyyətə cəlb etməsi idi. Dərsin
intensivliyi şagirdin idrak fəallığına da təsir edən amillərdəndir. Müəllimin məharətlə
etdiyi şərhi, ahəngdar səsi, hər bir şagirdə yeri gəldikcə fərdi yanaşması onu
nəzərdə tutduğu məqsədlərinə doğru inamla aparırdı. Sinfin tam olaraq fəallığı
qrup işləri zamanı da diqqətdən yayınmadı. “Chokolate”, “Apple”, “İce cream”
qruplarına ayrılan şagirdlər bir-biriləri ilə dialoq aparmaqla bərabər, yeri gəldikcə
yoldaşlarına suallar ünvanlayır, sözlərdən cümlələr qurur, bu cümlələri aydın şəkildə
tələffüz edirdilər. Qeyd edim ki, Svetlana Nəcəfovanın ingilis dilində səlis
danışığı sinfin də danışıq tərzinə təsirsiz ötüşməmişdi. Sinifdə hər kəs öz
işini ürəklə yerinə yetirirdi. Svetlana Nəcəfova hər bir şagirdinə tapşırığı üzərində
ən mühüm məsələ kimi çalışmaq hisslərini böyük məharətlə aşılaya bilib. Əlbəttə
ki, pedaqoji proses üçün bu, olduqca mühüm amillərdəndir. Bu, özlüyündə həm də
şagirddə hələ uşaq ikən məsuliyyət hissinin formalaşmasına şərait yaradır. O,
sinfi qısa bir zaman kəsiyində elə bir hazırlıq səviyyəsinə çatdıra bilib ki,
sinif bütövlükdə müəllimin tətbiq edəcəyi təlim metodlarına, üsullara hazırdır.
Diqqət yetirək: qruplar öz işlərini əməkdaşlıq şəraitində yerinə yetirir,
dialoqa cəlb edilir, yoldaşlarının fikirlərinə tənqidi münasibət bildirir, bu
zaman məntiqli fikirlər irəli sürür, kollektiv halda işləyib, düşünüb ortaq məxrəcə
gəlirlər. Bütün bunlar isə öz növbəsində həm vaxtdan səmərəli istifadəyə, həm də
keyfiyyətin yüksəlməsinə yol açır. Svetlana Nəcəfovanın özünün dinamikliyi,
şagirdlərin hər birini operativ cavaba həvəsləndirməsi sinifin də müəllimin
dinamikliyinə cavab verməsinə yol açırdı. O, sinfə elə bir dinamika bəxş edirdi
ki, şagird ya işləyir, ya da düşünürdü. Bu, hamıya aid idi. Əslində sinfin tam
olaraq fəallaşdırılması da müəllimin məharətinə, işini mükəmməl səviyyədə bilməsinə
bağlıdır. Görkəmli rus pedaqoqu Konstantin Dmitriyeviç Uşinski yazır: “Bəzən dərslər
üç-dörd şagirdi sual-cavaba tutmaqla başlanır və buna vaxtın yarıdan çoxu sərf
edilir: sinfin qalan şagirdləri cavab üçün onlara növbə çatanadək diqqətsiz
oturmaqda özlərini haqlı hesab edirlər. Belə dərslərdə elə şagird olur ki,
bütün həftə müddətində gündə altı saat, başı fikirsiz, əli də məşğələsiz vaxt
keçirir, o, ancaq çalışır ki, sinif intizamının tələb etdiyi hərəkətsiz və
kütlük ifadə edən mənasız diqqətli görünüşünü mühafizə edib saxlasın.” Həqiqət
də budur ki, bu gün dərslərdə hərəkətsiz, diqqətdənkənar qalan şagirdlər
çoxdur. Bunun səbəbləri müxtəlifdir. Svetlana Nəcəfovanın sinfində heç də bütün
şagirdlər eyni qavrama səviyyəsinə malik deyillər. Amma müəllimin yanaşması sayəsində
sinifdə bütün şagirdlər prosesin mərkəzində idilər. Bəs Svetlana xanım buna necə
nail olurdu? Mənim fikrimcə, bunun səbəblərindən biri Svetlana Nəcəfovanın
sinfi bir ailə halında cəm edə bilmək bacarığı idi. Belə görünürdü ki, hər kəs
özü öz işini görür, amma eyni zamanda, bir-birilərinə dəstək də hiss olunur.
İkinci bir məqam, müəllimin şagirdlərin hər birini diqqətlə dinləməsi, hər bir
cavabı xüsusi həssaslıqla hesaba alması,
dəyərləndirməsi idi. Cavab səhv olduğu halda belə, müəllimin nümayiş etdirdiyi
reaksiya şagirdin utanıb-sıxılması ilə deyil, özünü toplayıb yeni versiyalar irəli
sürməsi ilə nəticələnirdi. Fikrimcə, bu psixoloji amil, yalnız bir şagirdin
deyil, sinfin ümumi ahəngini nizamlayır, təlim prosesinin münasib mühitdə keçməsinə
şərait yaradırdı. Əlbəttə ki, mövzu ətrafında aparılan diskussiya, Azərbaycan və
dünya mətbəxinin fərqli, bir-birindən üstün cəhətləri, özünəməxsus xüsusiyyətlərini
meydana qoyur, şagirdlərin yaradıcı fikirləri ilə tamamlanırdı. Müəllimin
diskussiyaya ara-sıra müdaxilə etməsi, şagirdlərin verdikləri cavabları əsaslandırmalarına
təkan məqsədi daşısa da, eyni zamanda müqayisəyə, fikir mübadiləsinə də yol
açırdı. Onlar öz yaşlarına müvafiq cavabları ilə yeməkləri xarakterizə edir,
onları nə üçün bəyəndiklərini dilə gətirirdilər. Bu da öz növbəsində onların müəyyən
söz ehtiyatlarına malik olduqlarından soraq verirdi. Svetlana Nəcəfovanın
pedaqoji fəaliyyəti ilə tanışlıq belə bir qənaətə gəlməyə əsas verir ki, onun üçün yetirmələrinin mənəvi hazırlığı,
qarşıya qoyulan problemlərin həllinə ürəklə yanaşmaları, işə “ürəklərini
qoymaları”, hədəflərinə doğru irəliləmək həvəsləri aparıcı istiqamət təşkil
edir. Digər istiqamət isə dərs prosesinin yaradıcılıqla davam etdirilməsidir.
Yaradıcılıq istiqaməti həm müəllimin tapşırıqlarında, həm də şagirdlərin
cavablarında özünü biruzə verir. Şagirdlərdə yaradıcılıq meyllərinin inkişaf
etdirilməsi isə, sözsüz ki, onlar üçün həyati əhəmiyyət daşıyan məqamlardandır.
Yaradıcı dərs mühiti şagirdi istər-istəməz yaradıcı həyata da ruhlandırır, onun
digər sahələrdə də yaradıcı çalışmasına yol açılır. Svetlana Nəcəfova şagirdlərinin
yaradıcılıq ruhunu onların həyat, əqidə kredosuna çevirməyi pedaqoji fəaliyyətinin
ən ali məqamı kimi qəbul edir. Müşahidələrim onu mənə məhz belə bir müəllim
kimi tanıtdı...
Böyükağa MİKAYILLI
No comments:
Post a Comment