5.10.2016

Mövzu: “Kreativ düşüncə və Təhsildə onun rolu”

Dadaşov Müşfiq Adil oğlu M. İbrahimov adına Biləsuvar lisey – məktəb kompleksinin tarix müəllimi, tarix kafedrasının müdir

Xülasə: Kreativlik nədi, kreativlik tarixi, onun təhsildə rolu və əhmiyyətini açıqlamağa çalışmışam. Eyni zamanda Azərbaycanda kreativ düşüncə tarixinə qısaca nəzər yetirərək bu ənənənin müasir təhsil sistemimizdə və təlimin təşkilindəki rolunu vurğulamışam.
          Açar sözlər: Kreativlik, Kostruktizm,  “Afina akademiyası”  ,  psixologiya assosiasiyası, atomistlər məktəbi, “Lu” dövlətinin, şərq kreativliyi, antik dövr kreativliyi
 Müasir təhsilimizin dünyanın öncül təhsil sistemlərinə inteqrasiya olması və əməkdaşlığın genişlənməsi  bu sahədə təcürrübələrin artmasına, səmərəli fəaliyyətin daha düzgün qurulmasına yardım etmiş oldu. Bununla bağlı  bir sıra yanaşma və ifadələr təhsilimizə daxil olur, yada həmin  yanaşma və ifadələrə münasibət yenilənərək, müasir tələblərə uygun təkmilləşirdi. Bu yanaşmalarda müasir təhsildə kreativlik (yaradıcı) və onun əhmiyyəti müstəsna əhmiyyət kəsb etməyə başladı. Bu zərurəti nəzərə alsaq  “Kreativ düşüncə və Təhsildə onun rolu” mövzusuna seçməyim təsadüfi olmadığı görünər.

Kreativlik nədir ? Kreativlik - məsələni orijinal və qeyri-adi, eyni zamanda faydalı şəkildə həll etmək kimi xarakterizə edilə bilər.
Ümumilikdə kreativ yanaşmaların formalaşması tarixinə qısaca nəzər salaq. Bəşər cəmiyyətimizin ilk vaxtlarından başlayaraq  insanın  formalaşması ilə bərabər onda özünəməxsus yaradıcılıq, düşüncə,  cəmiyyətə və ətraf aləmə yanaşmalar da  meydana gəldi. Təbii ki, ilk vaxtlarda bu dəyərlər çox sadə düşüncə və yanaşmalar olmuşdu.
Cəmiyyət zaman keçdikcə inkişafa doğru dəyişirdi. Bununla bərabər kreativlik konsepsiyasının dərk edilməsi (qəbul edilməsi) yolları, eyni zamanda bu ifadənin özü də termin kimi dəyişir və inkişaf edirdi. Qədim Şərq, antik dövrün Yunan-Roma mütəfəkkirləri bu sahədə bir sıra mühüm işlər görmüşdür. İlk əvvəllər istər Qədim Yunanıstanda istərsə də Romada kreativlik anlayışı incəsənət və poeziyaya şamil edilmişdi. Onlar fəaliyyət azadlığını deyil, daha çox qanunlara tabeliyi əsas götürürdülər. Belə ki, Yunanıstanda Platonun açdığı  “Afina akademiyası”  Avropada ilk  akademiya olmaqla yanaşı azad düşüncə, dövr  üçün yeni, mütərəqqi ideya və fikirlərin formalaşmasında müstəsna əhəmiyyət kəsb etmişdi. Eləcə də Sokrat və Aristotelin düşüncələri, Levkipp və Demokritin atomistlər məktəbi, Protaqor və  Gorgiyin sofistlər  cərəyanı  və s. bu sahədə böyük tövhələr vermişdilər. E.ə. 330-cu ildə Misirdə salınan İsgəndəriyyə şəhəri öz xüsusiyyətləri baxımından yunan mədəniyyətinin intellektual beşiyi olan Afina şəhərinin varisi idi. Buradakı qədim İskəndəriyyə kitabxanası  dövrünün və ondan öncəki tarixə aid olan zəngin düşüncələri özündə əks etdirən kitablarla təchiz edilmişdi. Lakin 476-cı ildə Qədim Roma imperiyası süqut etdikdən sonra Avropada bir müddət sivilizasiya özünün savadlılıq və mədəni təşkilatlılıq baxımından tənəzzülü dövrünü yaşamış oldu.
Şərqin kreativ düşüncəsi də öz xüsusiyyətləri və zəngin tarixi ilə diqqəti cəlb edir. Belə ki, qədim Çində “Lu” dövlətinin mövcud olduğu dövrdə Konfutsi ölkənin ən nüfuzlu filosofu olmuşdu. Onun yaradıcı fikirləri davamçıları tərəfindən “Analektlər” adlı əsərdə yazıya alınmışdı. Tezliklə bu ideyalar Koreya, Vyetnam və Yaponiyada böyük şöhrət qazanmışdı.
Kreativlik anlayışını termin kimi ilk dəfə işlədən şəxs XVIII əsrin Polyak şairi Mateş Kazimirz Sarbiyevski olmuşdur. Lakin o, bu ifadəni yalniz poeziyaya şamil etmişdir. O və onun müasiri olmuş şəxslərin düşüncələrində kreativlik “Heç nədən nəyisə yaratmaq” anlayışı kimi öz əksini tapırdı.  Növbəti 150 illik bir zaman gedişində insanın kreativlik ideyasına yanaşma dəyişməz qaldı. XX əsrin əvvəllərində isə kreativlik incəsənətin monopoliya çərçivəsindən çıxaraq daha geniş elm sahələrini əhatə etmiş oldu. Belə ki, bu termin ilk öncə təbiətşünaslıq və təbiət sahələrində, daha sonralar isə sosial və s. sahələrə də siraət etmiş oldu.
XX əsrin ortalarında kreatizm  elmi yaradıcılığında bir start oldu. Bu dönüş Amerika psixologiya assosiasiyasının tədqiqatçısı J.P. Qilfordun (1950) adı ilə bağlıdır. Kreatizm nəzəriyyəsini sistemləşdirməklə J.P. Qilford bu anlayışa xüsusi populyarlıq gətirmiş oldu. Bundan ilhamlanan digər yaradıcılıq nəzəriyyəçiləri məsələyə daha praqmatik yanaşaraq kreativlik texnikasını öyrənməyə və öyrətməyə başladılar. Bu nəzəriyyəçilərdən 3 nəfərin tədqiqatı - Aleks Osbornun “Beyin həmləsi” (1950), Henrix Alt Şüllerin “Yaradıcı problemi həll etmə nəzəriyyəsi”  (1950) və Edvard de Bononun “Alternativ (lateral) düşünmə” (1960) əsəri daha məşhurdur.
Kreativlik – yaradıcılıq anlayışının Azərbaycanda da inkişaf tarixi çox zəngin olmuşdu. Müxtəlif vaxtlarda ərazimizdə yayılmış dini ideologiyalarda (zərdüştlük, təktanrıçılıq, islam və s.) eləcədə incəsənət və mədəniyyət sahəsində  bu dəyərlərə geniş rast gəlinir. Eyni zamanda XII əsr intibah dövrü şair və mütəfəkkirlərinin, XIII-XVIII əsrlər boyu yaşamış müxtəlif elm və incəsənət xadimlərinin , XIX əsrin maarifçilərinin yaradıcılığında qeyd olunan yanaşma geniş mövqe tutmuşdu.
Uzun illər sovetlər imperiyasının müstəmləkə hakimiyyəti altında qalan Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra öz inkişaf istiqamətini də dəyişərək dünyaya inteqrasiya yolunu seçdi. Bu istiqamətdə, xüsusən də təhsil sahəsində mühüm islahatlar həyata keçirildi. Həyata keçirilən islahatlar  və  dəyişiklər təhsil sahəsində yeni yanaşmalara, inteqrasiya, sərbəst və azad düşüncə psixologiyasına, produktiv düşüncə tərzinə əsaslanan təhsil sisteminin formalaşmasına geniş imkanlar açdı. Zərurətləri nəzərə alaraq təhsil sahəsində kreativliyə  xüsusi yer verildi. Kenet Robinson fikirincə desək “Kreativliyin təhsildə olan əhəmiyyəti, təhsildə savadlılığın əhəmiyyəti qədər vacib ölçülə bilər”.
Uğurlu şəxs - yaradıcı bacarığı olan, yalnız özünü  yox, digər  insanların da yaşayışını gözəl etmək niyyətində olan, analitik və intellektual bacarıqlarına malik, özünün və digərlərin baxışlarına qiymət verməyi bacaran, praktiki intellektual bacarığına sahib olun insanı saymaq olar.
Lakin unutmayaq ki, kreativlik zaman tələb edir və effektli nəticənin hər zaman əldə etmək olmur. Bunun üçün fəaliyyət sahəsində məqsəd və bundan irəli gələn nəticələr dəqiq müəyyənləşməlidir. Təhsildə kreativliyi tətbiq edərkən təhsil alanlarda aşağıdakı bacarıqların olması vacibdi.
·        Problemli vəziyyətlərə dair yeni  alternativ fərziyyələrin irəli sürmə bacarığı
·        Problemli vəziyyətlərin təhlil etmək bacarığı
·        Münaqişələri həll etmək bacarığı
·        Yaradıcı tapşırıqları tərtib etmə bacarığı
Strateji kreativ proses müəyyən bir işin  dərk olunması və konkret hədəflərin təyin olunmasından başlanır. Həmçinin bu təlim prosesində dinləyicilərin istək və ehtiyacları da aktiv şəkildə nəzərə alınmalıdır. Nəticədə isə toplanılmış təcrübə kreativ düşüncə tərzi vasitəsilə dinləyicilərə ötürülür.
Əksər hallarda yeni kreativ yanaşma məhsullarının praktikaya tətbiq olunması nəticələrin səviyyəsinin yüksəlməsinə  müstəsna töhfələr vermiş olur.
Yaradıcı dərsləri xarakterizə edən prinsiplərə isə aşağıdakı kimidi:
·        Tapşırıqların “açıqlıq prinsipi”  -  tapşırıqlar  açıq sual əsasında qurulmalıdır.
·        İdrakı mühitin yaradılma prinsipi – müxtəlif öyrədici və stimullaşdırıcı vəsaitlərin  mövcud olması
·        İdrakı fəaliyyətin təşkili prinsipi– uşaqların fəal sual verməsi üçün sağlam mühitin yaradılması
·        Uşaqların yeni  ideyaların irəli sürməsi prinsipi
·        Yaradıcı mühitin təşkili üçün şəxsi nümunədən istifadə olunması prinsipi
·        Təhlükəsiz psixoloji mühitin yaradılması prinsipi
·        Uşaqlar tərəfindən irəli sürülən ideyalara hörmətlə yanaşma prinsipi
Kreativliyi inkişaf etdirməyin ən gözəl yolu - uşaqlıqda necə biri olduğunuza nəzər salmaqdır. Rəsm çəkirdiniz? Hekayələr yazırdınız? Uşaqlıqda necə ilhamlanırdınız? Yəqin ki, ilhamlanmaq üçün heç vaxt vasitələr axtarmırdınız. Uşaqlıqda siz müəyyən çərçivələrdə fəaliyyət göstərməmisiniz. Siz sözün əsl mənasında azad idiniz. Və beləliklə insanlar sizə dünyaya və işlərinizə yenidən uşaq gözləri ilə baxmağı və hər şeyi məcburiyyət kimi qəbul etməməyi məsləhət görürlər və bu başlanğıc üçün çox böyük addımdır.                                                  
Kreativliyin mükəmməl bilik, çeviklik, inkişaf etmiş ideyalar, fikir orijinallığı kimi
əsas xüsusiyyətlərə bölünür.
     Onuda nəzərdə saxlayaq ki, hər kəs ən azından gündəlik həyatında belə kreativdir. Hər kəs şəxsi maraqlarından asılı olaraq kreativliyini artıra bilər.


Ədəbiyyat siyahısı:
1.     Грэм Уоллес написал книгу «Искусство мыслить»
2.     Toni Byuzen nəzəriyyəsi  “ Mental Kartlar” 
3.     Edvard de Bononun  “Alternativ (lateral) düşünmə” (1960)
4.     www.wikipedia.org




No comments:

Post a Comment