Əjdər üçün dünyanın mütərəqqi pedaqoji fikir
tarixi, zəngin keçmişə malik olan məktəblər, qabaqcıl müəllimlərin iş təcrübəsi həmişə böyük maraq kəsb edirdi. Bu istiqamətdə
apardığı tədqiqatlar fakt, fikir, ideya zənginliyi ilə seçilirdi. O, dünyanın
aparıcı fikir adamlarının xüsusilə təlim-tərbiyə, şəxsiyyətin formalaşmasının
pedaqoji-psixoloji istiqamətləri sahəsində
fikirlərini tədqiqata cəlb edir, bu sahədə
özü də orijinal fikirlər irəli sürürdü. Bu yazılar, bu fikirlər əvvəllər də
yazdığımız kimi, ruhi-mənəvi bağlılığın nəticəsi kimi dərin analitik aspektdə
meydana çıxırdı. Onun ruhi-mənəvi bağlılıq qurduğu tarixin görkəmli şəxsiyyətləri,
elm adamlarının milli mənsubiyyəti də fərqli idi. Əsas məqsəd dünyanın qabaqcıl
pedaqoji düşüncəsini zəmanəsinə gətirmək idi. Birmənalı olaraq deyə bilərəm ki,
Əjdər Ağayev şəxsiyyətin formalaşdırılması probleminin köklərini klassik fikir,
mənəviyyat, mədəniyyət qaynaqlarında axtarırdı. Övlad tərbiyəsini bu qaynaqlar
üzərində qurmağı tövsiyə edirdi.
-Əlbəttə, müəllim xüsusi hazırlığa malik şəxsiyyət
olmalıdır. Müəllim uşaq psixologiyasını yaxşı bilməlidir, uşaq ruhuna bələd
olmalıdır. Müəllim uşağı sevməlidir. Müəllim uşağın nə istədiyini bilməli və
pedaqoji fəaliyyətini uşağın istəkləri üzərində qurmalıdır. Müəllim ən böyük
humanist olmalıdır. Müəllim unutmamalıdır ki, onun daşıdığı mənəvi xüsusiyyətlər
bir müddətdən sonra şagirdinin xarakterində əks olunacaqdır. Tədris prosesində
müəllimin canlı nümunəsi əsas şərtddir, amma şagirdin hərtərəfli inkişafı əsas
etibarilə onun yaradıcılıq imkanlarına azadlıq verilməsindən keçir. Azadlıq
olmasa inkişaf olmaz. Bu, bütün sahələrdə belədir. Əjdər Tolstoyun fikirlərini
tarixin ən qiymətli inciləri kimi ruhuna yazırdı. O bu fikirlərdə 19-cu əsrin məktəb,
təhsil, pedaqoji fikir tarixinin qiymətli məqamlarını axtarırdı. Orada
Tolstoyun 1872-ci ildə ərsəyə gətirdiyi “Əlifba”, 1875-ci ildə yazdığı “Yeni əlifba”
dərsliyi, “Oxu kitabları” var idi. O, Tolstoyun mənəvi tərbiyə konsepsiyasına,
uşaqların əxlaq tərbiyəsinə yönəltdiyi diqqətə heyran idi. Tolstoyun uşaq tərbiyəsinə,
hekayələrindəki obrazlara psixoloji mövqedən yanaşması ilə Əjdərə həm də Tusini
xatırladırdı. Əjdər hələ 70-ci illərdə düşünürdü ki, Tolstoyun düşüncələrinə Şərq
əxlaqı, düşüncə tərzi təsir etməmiş deyildir. Əvvəllər o, bunu böyük
yazıçı-pedaqoqun Qafqaz həyatı ilə əlaqələndirirdi. Amma zaman keçdikcə Tolstoy
təfəkkürünün Şərqin daha dərin mədəni qaynaqlarından, “Qurani-Kərim”in özündən
qaynaqlandığı qənaətində qətiləşirdi. Ümumən bu qənaətə gəlirdi ki, düzgün mənəvi-əxlaqi
tərbiyənin mənbəyi Şərqdir. Bu da danılmaz faktdır ki, Tolstoy Mirzə Kazım bəydən
dərs almışdır. Bir sıra tədqiqatçılar kimi, Əjdər Ağayev də Mirzə Kazım bəy şəxsiyyətinin
Tolstoya təsirini şübhəsiz hesab edirdi. Yazılarında A.İ.Şifmanın tədqiqatlarına
istinadən göstərirdi ki, “Tolstoy
Qurandan humanist ideyaları ifadə edən kəlamları seçir və onları özünün oxu
kitablarına daxil edirdi.” Lakin bu da hələ son deyildi. Böyük yazıçı “Məhəmmədin
Qurana daxil olmayan kəlamları” ilə bütün xristian və müsəlman aləminə səs
salmışdı. Yadımdadır, bu kitab 1990-cı ildə Bakıda nəşr olunmuşdu. Mən o
kitabla tanış olmuşdum. Həmin kitabın müqəddiməsində rast gəldiyim bir məqam isə
Tolstoyun Şərq bağlılığını daha da möhkəmlədir. Müqəddimədə yazılır ki, Lev Nikolayeviç
Tolstoy 1908-ci ildə Abdullah Əl Suhəvərdinin Hindistanda çap olunmuş «Məhəmmədin
kəlamları» kitabı ilə tanış olub. Məhz bu tanışlıqdan sonra o, qeyq olunan kəlamları
hazırlayıb, 1909-cu ildə çap etdirib. Diqqətçəkan məqam həm də budur ki,
Tolstoy Məhəmməd Peyğəmbərin əsasən pedaqoji mahiyyətli kəlamlarını kitabçaya cəlb
edib. Əjdəri cəlb edən o idi ki, Tolstoyun məktəbi həyatın özü idi. O çox sadə
idi. Sadə kənd həyatının spesifik məktəbi idi. Amma möcüzəsi o idi ki, bu kiçik
kənd məktəbində sözün əsl mənasında rus təhsilinin gələcək inkişaf modeli
cızılırdı. Gələcəyin azad fiirli. Müstəqil düşüncəli insanı hazırlanırdı. Əslində
Tolstoyla bağlı Əjdəri cəlb edən məqamlardan ən mühümü onun pedaqoji irsinin
mahiyyətindəki bəşərilik idi. Tolstoy həm də ona görə qiymətli idi ki, onda Şərq
klassiklərinin, mənsub olduğu dəyərlərdən süzülüb gələn kültür elementlərini
görürdü. Doğrudur, Tolstoy milliyətcə şərqli deyil, amma düşüncə etibarilə o şərqə
çox bənzəyir. Bir sıra klassik şərq mütəfəkkirləri kimi dərin zəka sahibidir və
malik olduğu bu qaynaq bəşəriyyətin mənəvi ehtiyaclarına sərf olunur. Bəşəriyyətə
öz kamil təfəkküründən pay verən insan ən dəyərli insandır. İnsanlar öz
övladlarının körpəlikdən elm öyrənmək üçün kamil müəllimdən dərs almasına
çalışırlar. Bəşəriyyətin gələcəyi kamillikdə, kamilliyin əsası elmanilikdədir.
Böyükağa Mikayıllı


Əlləriniz var olsun Böyükağa müəllim
ReplyDeleteƏlləriniz var olsun Böyükağa müəllim
ReplyDelete